Wyjazd na wakacje to wyczekiwany przez długie miesiące moment, w którym w naszej głowie już głównie myśli o tym, jak za chwilę będziemy spędzać czas na plaży lub długich spacerach. Na docelowe miejsce jednak trzeba jakoś dojechać. Jeśli wybierasz się na wakacje samochodem, to bardzo ważne jest, by był on odpowiednio do tej podróży przygotowany. Oprócz tego, że warto przed dłuższym wyjazdem dokonać pełnego przeglądu mechanicznego, to jednym z kluczowych problemów jest także odpowiednie przygotowanie opon. Te gumowe elementy naszego samochodu odpowiadają bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo i ich dobra kondycja może być kluczowa w nagłych sytuacjach. W poniższym artykule przygotowaliśmy najważniejsze wskazówki, jakimi warto się kierować przed wyjazdem w dłuższą trasę.
Odpowiednie sprawdzenie opony przed wyjazdem na wakacyjną trasę to jeden z najważniejszych etapów przygotowań do podróży. Ten gumowy element jest kluczową częścią samochodu, która bezpośrednio odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Przez to, że ogumienie to jedyna część pojazdu, która zapewnia nam właściwy kontakt z podłożem, szczególnie ważne jest, aby była ona w odpowiedniej kondycji, zwłaszcza, jeśli przed nami wielogodzinna podróż.
Niżej opisane przez nas wskazówki mogą być przydatną ściągą, którą warto posiłkować się podczas przygotowań do wyjazdu. Nie są to jednak elementy, które sprawdza się tylko i wyłącznie przed dłuższą trasą, ale warto je kontrolować względnie regularnie, przynajmniej co kilka - kilkanaście tysięcy kilometrów.
Pamiętaj: odpowiednie przygotowanie do wyjazdu jest kluczem do zapewnienia spokojnego i bezpiecznego wypoczynku.
Najbardziej oczywiste w zakresie przygotowania się do wyjazdu jest upewnienie się, że opony, na których jeździsz, są przystosowane do warunków, jakie mogą panować na trasie. Na wakacje zazwyczaj wyjeżdżamy w okresie między czerwcem a wrześniem, kiedy panują wysokie temperatury, dni są słoneczne a sporadycznie zdarzają się opady deszczu lub burze. W takich warunkach najlepiej sprawdzają się opony letnie, choć odpowiedni poziom bezpieczeństwa w tego typu pogodzie zapewnią również opony całoroczne. Ważne jest, by wybierając się w trasę na letnie wakacje nie jeździć już na ogumieniu przeznaczonym na zimę.
Mimo że przepisy nie zabraniają korzystania z opon zimowych w okresie letnim, to ich wydajność w gorące dni będzie istotnie gorsza. Używanie gum przeznaczonych na odpowiedni sezon zapewnia znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa (o ile oczywiście ich stan jest wystarczająco dobry, nie są zużyte). Przyczepność ogumienia zimowego w wysokich temperaturach jest znacznie niższa niż opon letnich czy całorocznych. Co więcej, zimowe produkty w takich warunkach ulegają dużo szybszemu zużyciu, a komfort podróży będzie również nieporównywalnie niższy. Na dodatek, opony zimowe w upale powodują również duży wzrost spalania, co jest nieekonomiczne i nieekologiczne.
Równie istotne jest także zapewnienie bezpieczeństwa w warunkach deszczowych. Letnie opady sprawiają, że drogi stają śliskie, przez samo zbieranie się wody, jak i osiadające pyły i kurz, które ze względu na niską częstotliwość deszczu nawarstwiają się czasem tygodniami. W takich warunkach odpowiednią przyczepność zapewnią jedynie właściwie dobrane opony letnie lub całoroczne.
Prawidłowe ciśnienie w oponie to jeden z kluczowych parametrów, który odpowiada za zagwarantowanie ich odpowiedniej wydajności. W szczególności przed dłuższą trasą, na której może nas spotkać wiele nieprzewidzianych sytuacji, ważne jest, by gumy zagwarantowały nam właściwe zachowanie.
Ciśnienie powietrza w oponach spada wraz z ich eksploatacją. Aby zapewnić odpowiednie zachowanie ogumienia, musi ono być regularnie kontrolowane i w razie potrzeby - uzupełniane. Wartość wymaganego ciśnienia jest zależna od wielu czynników, takich jak model pojazdu czy wielkość i rodzaj opony. Dlatego, przed pompowaniem kół, najlepiej każdorazowo sprawdzać, jaka jest oczekiwana wartość. Pamiętaj, że zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może nieść bardzo poważne konsekwencje i należy pompować koła dokładnie w określonym przez producenta zakresie. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie pogarsza jej przyczepność i wydłuża drogę hamowania, natomiast zbyt wysokie naraża materiał na pęknięcie (zwłaszcza w trakcie dłuższej jazdy i mocniejszego nagrzewania).
Pomiar ciśnienia powinno się przeprowadzać przed rozpoczęciem podróży lub po przejechanie możliwie najniższego dystansu. Im dalej przejedziesz przed dokonaniem pomiaru, tym bardziej wynik może być przekłamany, ponieważ podczas jazdy guma się nagrzewa, powodując wzrost ciśnienia.
Wysokość bieżnika to kolejny parametr, który należy kontrolować regularnie. Przygotowanie do wyjazdu jest dobrym momentem na to, by upewnić się, że jest on jeszcze odpowiednio głęboki. Właściwy stan opony jest kolejnym kluczem do zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa, a bieżnik ma szczególne znaczenie w warunkach gorszej pogody, np. podczas opadów deszczu. Warto podkreślić również, że sama głębokość bieżnika może mieć znaczenie nie tylko dla osiągów opony, ale także do spełnienia wymagań stawianych przez prawo w niektórych krajach. Przepisy wielu państw określają, jaka jest minimalna głębokość tego elementu. Choć w Polsce ta wartość wynosi zaledwie 1,6 mm, to w Europie liczne kraje wymagają nawet 4 mm.
Przy okazji przeglądu i pomiaru głębokości bieżnika, warto również zweryfikować ogólny stan opony. Najprostszym sposobem jest wizualna ocena, czy na jej powierzchni nie powstały pęknięcia, rysy, czy inne niepokojące zjawiska. Pamiętaj jedynie o tym, że zbadać należy możliwie największą powierzchnię opony, a więc przynajmniej cały obwód i ścianę zewnętrzną. W miarę możliwości dobrze byłoby również zweryfikować stan części wewnętrznej, mimo że wymaga to podniesienia samochodu, ale tam także mogą występować uszkodzenia.
Wbrew pozorom, odpowiednie umieszczenie ładunku w samochodzie jest niemal równie istotnym elementem, jak wymienione wcześniej parametry. Obciążony pojazd porusza się zawsze inaczej, niż kiedy jedzie sam kierowca. Opony są tym elementem, który przenosi całe to obciążenie na asfalt, z tego powodu ważne jest, by były w odpowiednim stanie.
Dlatego właśnie, mimo tego że w samochodzie dostępne jest zwykle bardzo dużo wolnego miejsca, to w miarę możliwości warto starać się ograniczyć ilość zabieranego bagażu. Im więcej przedmiotów ze sobą zabierzesz, tym większy będzie miał wpływ na właściwości samochodu. Obciążenie samochodu powoduje znacznie szybsze zużycie opon, a dodatkowo dużo mocniej oddziałuje na inne elementy, takie jak klocki hamulcowe. Pojazd wypełniony prowadzi się również dużo ciężej, a jego przyczepność i droga hamowania są pogorszone. Co więcej, w skrajnie przeładowanym samochodzie, bardzo zwiększa się także ciśnienie punktowe w oponie, które może zwiększyć ryzyko pęknięcia lub przebicia gumy.
Oprócz możliwego ograniczenia obciążenia, ważne jest także odpowiednie rozmieszczenie bagażu w samochodzie. Staraj się układać walizki i torby w miarę możliwości równomiernie, tak by zagwarantować odpowiednio ustawiony środek ciężkości. Nieregularne ułożenie bagażu może powodować jego przemieszczanie, a także mieć wpływ na parametry jezdne samochodu i nierówne zużycie opon. Jeżeli bierzesz ze sobą dużo walizek, a bagażnik w Twoim pojeździe ma “otwartą konstrukcję”, np. w kombi czy hatchbackach, zadbaj o to, by wysoko ułożone bagaże w przypadku gwałtownego przyspieszania lub hamowania nie uszkodziły szyby tylnej, lub bocznej.
Planując długą trasę, warto także na kilka dni przed wyjazdem wsłuchać się w to, jak pracują Twoje opony. Wiele problemów z gumami objawia się pewnymi charakterystycznymi sygnałami dźwiękowymi typu stukanie, szuranie czy ocieranie. Jeśli zauważysz, że samochód wydaje niepokojące hałasy, lub zachowuje się inaczej niż wcześniej, to znak, że warto odwiedzić serwis, aby upewnić się, że nie powstało jakieś niewidoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenie. W takiej sytuacji zdecydowanie odradza się wyjazdy na dłuższe trasy, ponieważ są one szczególnie wymagające dla opon, a przez wielogodzinną, ciągłą pracę, nawet małe i niewidoczne zarysowanie, może przerodzić się w bardzo poważny problem.
Za każdym razem, kiedy zakładasz u wulkanizatora nowe opony lub wymieniasz sezonówki z zimowych na letnie, lub odwrotnie, to poddawane są one zabiegowi wyważania. Słowo to oznacza ustawienie równomiernie masy wokół środka obrotu koła, co znacząco wpływa na komfort podróży i redukuje ryzyko uszkodzenia opony. Nie jest to zabieg, który należy wykonywać koniecznie przed każdą podróżą, ale nie można o nim całkowicie zapomnieć.
W przypadku opon sezonowych, jak wspomnieliśmy wyżej, są one wyważane podczas każdej wymiany (dokonywanej u profesjonalnego wulkanizatora). Z tego powodu, jeśli nie pokonujesz miesięcznie tysięcy kilometrów, to z dużym prawdopodobieństwem, nie będzie konieczności przeprowadzania tej operacji bezpośrednio przed wyjazdem. Jeżeli jednak poruszasz się na oponach całorocznych, które nie były wyważane od dłuższego czasu, warto przeznaczyć niewielką sumę na przeprowadzenie tego procesu przed podróżą, tak by upewnić się, że ogumienie będzie właściwie przygotowane. Warto również rozważyć profilaktyczne wyważenie każdej opony, jeśli od poprzedniego takiego zabiegu wystąpiła jakakolwiek kolizja, wypadek lub choćby gwałtowne uderzenie kołem o krawężnik czy głęboką dziurę.
Podobnie sytuacja wygląda w zakresie tzw. ustawienia zbieżności. Nie jest to zabieg, który przeprowadza się podczas każdej wymiany opon, ale jeśli nie był on już wykonany od dziesiątek tysięcy kilometrów, warto rozważyć jego przeprowadzenie przed podróżą. Właściwe kąty zbieżności odpowiadają za Twoje bezpieczeństwo i trwałość opony. Błędnie ustawiony ten parametr może powodować problemy z prowadzeniem pojazdu, np. poruszaniem się w linii prostej, bez nieustannych ruchów kierownicą.
Mówi się często, że wypadki chodzą po ludziach. Jest to prawdą, a wielogodzinna podróż to zawsze pewne ryzyko, że spotka nas coś nieoczekiwanego. Czasem wystarczy drobna nierówność terenu lub niefortunne wpadnięcie w dziurę, by nawet nowa i “zdrowa” opona uległa uszkodzeniu. Na dłuższej trasie, a szczególnie jeśli wyjeżdżasz za granicę naszego kraju, w takiej sytuacji stajesz przed nie lada problemem - nie wiadomo gdzie jest najbliższy warsztat, czy w ogóle pracuje o tej godzinie i czy będą w stanie Ci pomóc. Najlepszą metodą w przypadku przebicia lub pęknięcia opony jest jej wymiana. Na wszelki wypadek, warto dlatego wozić ze sobą koło zapasowe. Pamiętaj jednak, że musi ono mieć odpowiednie ciśnienie.
Jeśli w Twoim samochodzie dostępne jest tylko tzw. koło dojazdowe, to musisz pamiętać o możliwym ograniczeniu prędkości i o fakcie, że pojazd na takim kole może zachowywać się inaczej, a wydajność takiej gumy z pewnością nie będzie idealna. Takie rozwiązanie pozwoli Ci jednak przynajmniej dojechać do najbliższego warsztatu bez konieczności wzywania lawety i ponoszenia dodatkowych kosztów.
Oprócz samego koła zapasowego lub dojazdowego, pamiętaj że musisz mieć na pokładzie także narzędzia do jego wymiany. Bez odpowiedniego podnośnika i klucza nie będziesz w stanie zdjąć uszkodzonego koła ani założyć zapasowego.
Opcjonalnie, jeśli w Twoim samochodzie nie ma na to miejsca, można skorzystać także ze specjalnych zestawów naprawczych. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, bo takie produkty zwykle działają tylko drobne uszkodzenia. Warto jednak mimo to mieć w swoim samochodzie taki zestaw, ponieważ nie zajmuje on dużo miejsca, a w nagłej sytuacji może uratować Cię przed poważniejszym problemem.
Odpowiednie przygotowanie opon to na pewno jeden z kluczowych etapów przygotowania samochodu do podróży. Warto jednak pamiętać, że nie jest to jedyny element, który należy regularnie sprawdzać, zwłaszcza przed dłuższą podróżą. Wybierając się na dłuższy wyjazd, kiedy czeka na Ciebie wielogodzinna jazda warto sprawdzić także następujące elementy:
Wakacyjny wyjazd to dla każdego z nas moment wypoczynku, odcięcia się od codziennych obowiązków i czas, który chcemy spędzać z dala od życiowych problemów i zmartwień. Z tego właśnie powodu, warto przed jego rozpoczęciem właściwie się przygotować, tak by nie zaskoczyły nas nagłe problemy powstałe, zanim jeszcze dotrzemy do miejsca docelowego.
Powyższy artykuł przygotowaliśmy dla Ciebie, by ułatwić Ci odpowiednie przygotowanie samochodu do podróży, a w szczególności, by zwrócić Twoją uwagę na to, jak bardzo istotne są opony dla Twojego bezpieczeństwa. Kierując się podanymi przez nas wskazówkami i kontrolując przed każdą podróżą wszystkie te elementy, zdecydowanie poprawiasz swój komfort podróży, minimalizując ryzyko problemów i zwiększając bezpieczeństwo swoje i swoich najbliższych. A bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych rzeczy w każdej chwili, nie tylko w czasie wakacji.
Udanych wyjazdów i powrotów życzą,
Pracownicy StrefaKierowcy.pl.
Właściwe przygotowanie opon na dłuższe trasy to jeden z najważniejszych etapów przygotowań do podróży. Odpowiadają one w największym stopniu za Twoje bezpieczeństwo. Wielogodzinne przejazdy, np. w drodze nad morze czy w góry to szczególnie wymagający dla nich sprawdzian, podczas którego narażone są na intensywną, częstą nieprzerwaną pracę. Do tego niejednokrotnie w bardzo wymagających warunkach - przy wyższych prędkościach na autostradach, w letnich upałach czy po licznych nierównościach na mniejszych drogach.
Choć takie warunki są szczególnie wymagające dla ogumienia, to bardzo ważne jest, by opony były w odpowiednim stanie, nie tylko przed dłuższym wyjazdem, ale także podczas codziennej jazdy. Istnieje kilka bardzo ważnych elementów, na które należy zwracać uwagę podczas sprawdzania opon:
Oprócz powyższych problemów dotyczących ściśle stanu technicznego opon, warto odpowiednio przygotować również inne rzeczy w samochodzie, które mogą mieć duże znaczenie także dla tych gumowych elementów. Odpowiednie załadowanie bagażu (w równomierny sposób i możliwe ograniczenie niepotrzebnych przedmiotów) może bardzo pozytywnie wpłynąć na Twoje bezpieczeństwo. Oprócz tego, podczas każdej podróży warto wozić ze sobą także koło zapasowe, dojazdowe lub chociaż zestaw naprawczy, by w razie nagłej i nieprzewidzianej sytuacji, móc sobie z nią doraźnie poradzić.
Kierując się zasadą, że bezpieczeństwo na pierwszym miejscu, należy sprawdzić przed podróżą nie tylko opony, ale także pozostałe kluczowe elementy w samochodzie. Odpowiedni poziom płynów eksploatacyjnych, właściwy stan techniczny pojazdu, kompletne wyposażenie i prawidłowo działające np. wycieraczki to kluczowe cechy, które zapewnią Ci spokój i komfort podczas każdego wyjazdu.
Ciśnienie w oponie można sprawdzić na wiele sposobów korzystając z ogólnodostępnych narzędzi lub wyposażając swój samochód w odpowiednie akcesoria. Dla samej weryfikacji poziomu ciśnienia można skorzystać z przenośnych barometrów, które po odpowiednim badaniu wskazują dokładny wynik (często, w różnych jednostkach), który wystarczy porównać z oczekiwaną według tabeli producenta wartością. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, należy powietrze dopompować, co można wykonać samodzielnie, wybierając np. przenośne sprężarki, które często zasilane są z gniazda zapalniczki samochodu, lub skorzystać z urządzeń dostępnych na wielu stacjach benzynowych (najczęściej za darmo, lub za niewielką opłatą).
Informację o tym, jakie ciśnienie powinno być w kołach danego pojazdu można znaleźć w materiałach udostępnianych przez producentów. Zazwyczaj podawane są one w instrukcji obsługi, ale często można znaleźć także w samym samochodzie, np. na tabliczce znamionowej, która może się znajdować w kilku miejscach: na słupku przednim, w schowku kierowcy/pasażera, czy na pokrywie wlewu paliwa.
W zakresie głębokości bieżnika, nie ma znaczenia czy wybieramy się w dłuższy wyjazd czy poruszamy się na codziennej, krótkiej trasie. Istotne jest, by bieżnik był na tyle głęboki, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Według polskich przepisów, wartość ta musi wynosić przynajmniej 1,6 milimetra. Mimo to, zdaniem wielu ekspertów, by zapewnić odpowiednią wydajność opony, powinna ona mieć bieżnik na poziomie przynajmniej 3 - 4 milimetrów.
Odpowiednie zapakowanie bagażu w samochodzie przed długą trasą to klucz dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa podczas podróży. Ładunek umieszczony równomiernie w przestrzeni bagażowej zapewnia właściwe jego zachowanie również podczas nagłych sytuacji i ma mniejszy wpływ na opony, które przy dużym obciążeniu narażone są na znacznie szybsze zużycie. Co więcej, bagaże powinny być także odpowiednio zabezpieczone, by nie powstało ryzyko przemieszczenia podczas hamowania.
Niestandardowe dźwięki i hałasy wydobywające się z okolic opon podczas pracy są najczęściej efektem jakiegoś problemu, którego nie wolno zbagatelizować. Jeżeli zauważysz, że w trakcie jazdy słyszalne jest szuranie, stukanie lub inne tego typu odgłosy, to najlepiej od razu udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, by profesjonalista ocenił, co dokładnie się dokładnie dzieje i podjął odpowiednie działania. Takie sygnały mogą informować o różnych problemach w tym: niepoprawnym wyważeniu, uszkodzeniu bieżnika opony, przebiciu gumy lub innych niebezpiecznych zjawiskach.
Wyważenie opon nie jest zabiegiem, którego należy podejmować się przed każdym wyjazdem. Konieczność jego wykonania zależna jest od tego, kiedy ostatnio była wykonywana. Ogólnie zaleca się, by wyważać ogumienie orientacyjnie co około 5 000 kilometrów. Ważne jednak jest, że jeśli posiadasz opony sezonowe, to profesjonalny warsztat, podczas każdej wymiany i tak dokonuje wyważania. Dlatego, jeśli przed sezonem letnim opony były zmieniane, to, o ile nie pokonałeś/pokonałaś jeszcze takiego dystansu od tego czasu, to nie ma konieczności, by się tym martwić przed wyjazdem. W przypadku opon całorocznych, które są wymieniane zdecydowanie rzadziej, warto jednak rozważyć przeprowadzenie tego zabiegu, o ile przejechane zostało na nich już te kilka tysięcy km.
Obydwa te rodzaje kół to w rzeczywistości zupełnie różniące się od siebie elementy. Koło zapasowe to najczęściej takie samo koło jak te, które znajdują się na samochodzie. O ile jest ono odpowiednio napompowane i właściwie przygotowane to zapewni ten sam poziom wydajności, co pozostałe opony, dlatego jazda na nich jest dość bezpieczna. Jedynym problemem może być tutaj nierównomierne zużycie. Jeśli ogumienie na samochodzie jest znacznie zużyte, to koło zapasowe, które zwykle nie jest używane, może być w dużo lepszej kondycji, przez co powstaje nierównomierność, która może wpłynąć na parametry jazdy.
Koło dojazdowe to z kolei rozwiązanie tymczasowe, które ma dużo większy wpływ na właściwości jezdne samochodu. Takie koło ma zawsze mniejszy rozmiar, jest przede wszystkim istotnie węższe. Poruszając się na tzw. “dojazdówce” należy zawsze o tym pamiętać i przestrzegać dodatkowych zasad: ograniczenia prędkości, które będzie dużo mniejsze (zazwyczaj do około 80 km/h); unikania gwałtownych manewrów.
Ogólnie, koło zapasowe jest rozwiązaniem, które na pewno jest bezpieczniejsze i lepiej sprawdza się w trudnej sytuacji. Ze względu na większe rozmiary, jego montaż oraz przechowywanie w bagażniku będzie znacznie trudniejsze. Koło dojazdowe jest bardziej kompaktowe i zajmuje znacznie mniej miejsca, ale służy jedynie, jak sama nazwa wskazuje, do dojazdu, do najbliższego warsztatu i trzeba zawsze pamiętać, że nie zapewnia ono tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa.