Nadchodzą ciepłe dni, za oknami widzimy już coraz więcej słońca. Moment, w którym należy wymienić opony w samochodzie na letnie zbliża się nieuchronnie. Dla tych, którzy mają już zużyte ogumienie na lato i na kolejny sezon potrzebują nowy model, niemiecka organizacja ADAC opracowała test 16 najpopularniejszych modeli, by pomóc w wyborze odpowiedniego produktu. Sprawdzone zostały najważniejsze parametry, które mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy w cieplejszej części roku, czyli jazda na suchej i mokrej nawierzchni, ale także tzw. równowaga środowiskowa, czyli podsumowanie trwałości i wytrzymałości opon.
W tegorocznym teście ADAC zbadano 16 najnowszych modeli opon letnich od producentów z różnych półek cenowych. Na liście znajdziemy produkty od marek premium, takich jak Continental, Goodyear czy Michelin, ale także kilka modeli uznawanych za niższą klasę - średnią lub ekonomiczną.
Testy zostały przeprowadzone na jednym z bardziej popularnych rozmiarów ogumienia w dzisiejszych samochodach osobowych, czyli 215/55 R17. Wyniki dotyczą jednak konstrukcji i projektu danego modelu opony, dlatego niezależnie od tego jaki rozmiar ogumienia potrzebujesz, możesz się sugerować wynikami tego testu.
Ostateczny wynik badań wskazuje, które modele sprawdzą się najlepiej w okresie letnim. Wyniki pokazują, że aż 3 produkty charakteryzują się ponadprzeciętną wydajnością zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży niezależnie od warunków. Pozostałe modele również cechują się odpowiednimi parametrami, by zagwarantować Ci spokój podczas jazdy letniej. Niestety, na liście znalazł się również jeden model, który swoimi parametrami lekko odstaje od pozostałych, dlatego jego ocena jest zaledwie wystarczająca. Mimo to, podpowiemy Ci dlaczego nie należy jej całkowicie skreślać, a dla niektórych kierowców, może być ona nawet bardzo dobrą alternatywą.
Pełną tabelę wyników ze szczegółowymi informacjami, w jakim zakresie wyróżniają się poszczególne modele opon znajdziesz w dolnej części tego artykułu. Na liście możesz zauważyć kilka ocen, które dla wielu będą niemałym zaskoczeniem. Wynik testu pokazuje w wyraźny sposób, że nie zawsze trzeba inwestować w najdroższe ogumienie klasy premium, by zapewnić sobie bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Na bardzo dobrym poziomie uplasowana została również opona letnia polskiej marki Dębica (należącej do koncernu Goodyear).
ADAC, Automobilklub Niemiecki to największa w Europie i druga największa na świecie niezależna organizacja motoryzacyjna. Założona została ponad 120 lat temu w Stuttgarcie i obecnie zrzesza miliony członków. Jej działalność opiera się na dbaniu o bezpieczeństwo na drogach oraz reprezentowaniu interesu kierowców.
Klub ADAC proponuje różnorodne usługi i prowadzi działania celem poprawy bezpieczeństwa na drogach. Oferuje pomoc drogową, ubezpieczenia motoryzacyjne i badania techniczne, aby zagwarantować kierowcom spokój i pewność podczas każdej podróży.
Jednym z najbardziej aktywnych obszarów tego niemieckiego automobilklubu jest publicystyka na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Elementem tego typu działań jest opracowywanie, przygotowywanie i przeprowadzanie licznych testów poszczególnych systemów i części w samochodach, w tym opon. Warto zdecydowanie podkreślić, że ta organizacja jest całkowicie niezależna od wszystkich światowych koncernów oponowych, dlatego wyniki, jakie są prezentowane po zakończeniu ich badań nie są stronnicze, a produkty które zajęły wysokie miejsca, rzeczywiście się sprawdzają w praktyce.
Test ADAC skupia się na wszystkich elementach, jakie są kluczowe do tego, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa na drogach, niezależnie od pogody. Z tego powodu, każdy test, w zależności od tego na jaki sezon jest przeprowadzany, ma swoje kryteria, które podlegają ocenie. W związku z tym, że organizacja podczas badań bierze pod uwagę bardzo dużą ilość parametrów, a nie każdy jest równie istotny dla bezpieczeństwa, poszczególne elementy mają również swoją wagę, a ostateczny wynik jest tzw. średnią ważoną ze wszystkich spośród nich.
Opony letnie to produkty, które użytkowane są w cieplejszej części roku, kiedy temperatura jest znacznie wyższa od zera, a słoneczne dni są bardzo suche. Mimo to, w tym okresie często również zdarzają się deszcze, które nieraz są bardzo intensywne i mogą mieć duży wpływ na właściwości jezdne. Z tego powodu, w teście ADAC szczególnie istotne są parametry bezpieczeństwa właśnie na suchej i mokrej nawierzchni. Oba te czynniki, razem tworzą wynik tzw. “Bezpieczeństwa jazdy”, które stanowi 70% całkowitej oceny opony.
Ponieważ jazda na mokrej nawierzchni jest bardziej wymagająca niż po suchym asfalcie, wewnątrz tej kategorii również zastosowano średnią ważoną z poszczególnych elementów, a ich istotność prezentuje się w następujący sposób:
Drugi czynnik, który ma istotny wpływ na ocenę ogólną to tzw. Równowaga środowiskowa. Stanowi ona pozostałe 30% oceny ogólnej i mówi o tym, jaką trwałością, wytrzymałością i wpływem na środowisko charakteryzuje się dana opona. Na tą kategorię składają się następujące elementy:
Aby lepiej zobrazować Ci, jak poszczególne elementy wpływają na całkowitą ocenę danej opony, przygotowaliśmy zbiorczą tabelę z poszczególnymi elementami oraz ich wagą. Lewa kolumna procentowa prezentuje jaką istotność ma dany parametr w kategorii nadrzędnej (czyli np. “Zachowanie pojazdu” dla “Jazdy na mokrej nawierzchni”), natomiast prawa pokazuje udział danego elementu w ocenie ogólnej.
Kategoria | Kategoria | % Udziału w ocenie wyższej kategorii | % Udziału w ocenie ogólnej | Kategoria | % Udziału w ocenie wyższej kategorii | % Udziału w ocenie ogólnej | Kategoria | % Udziału w ocenie wyższej kategorii | % Udziału w ocenie ogólnej |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocena ogólna | Bezpieczeństwo jazdy | 70% | 70% | Jazda na mokrej nawierzchni | 60% | 42% | Zachowanie pojazdu | 40% | 16,8% |
Zachowanie pojazdu w warunkach granicznych | 40% | 16,8% | |||||||
Droga hamowania na mokrej nawierzchni | 20% | 8,4% | |||||||
Jazda na suchej nawierzchni | 40% | 28% | Droga hamowania na suchej nawierzchni | 30% | 8,4% | ||||
Aquaplaning wzdłużny | 20% | 5,6% | |||||||
Aquaplaning poprzeczny | 10% | 2,8% | |||||||
Prowadzenie na mokrej nawierzchni | 30% | 8,4% | |||||||
Prowadzenie boczne na zakrętach | 10% | 2,8% | |||||||
Ocena środowiskowa | 30% | 30% | Przebieg | 40% | 12% | Przebieg | 100% | 12,0% | |
Zużycie opon | 20% | 6% | Zużycie opon | 100% | 6,0% | ||||
Wydajność | 20% | 6% | Masa opony | 50% | 3,0% | ||||
Zużycie paliwa | 50% | 3,0% | |||||||
Hałas | 10% | 3% | Hałas zewnętrzny | 50% | 1,5% | ||||
Hałas wewnętrzny | 50% | 1,5% | |||||||
Zrównoważony rozwój | 10% | 3% | 10 czynników, każdy po 1/10 | 100% | 0,3%/czynnik | ||||
Suma | 100% | 100% | 100,0% |
Więcej szczegółów dotyczących poszczególnych elementów i sposobu w jaki są one mierzone znajdziesz w oryginalnym raporcie na stronie ADAC.de (strona jest w języku niemieckim).
Ostateczna punktacja przedstawiana jest w formie liczbowej, będącej średnią ważoną dla powyższych czynników. Każda opona oceniana jest we wszystkich parametrach w zakresie 0 - 6 w systemie niemieckim (czyli 0 = najlepiej, 6 = najgorzej). Końcowa punktacja klasyfikuje poszczególne opony według następującego podziału:
Warto jednak zaznaczyć, że opony z oceną poniżej 2,0 to prawdziwa rzadkość i w testach ADAC bardzo trudno jest przekroczyć ten próg. Dlatego, mimo, że produkt, który zajmuje czołową pozycję osiągnął wynik 2.0, to jest to opona najwyższej klasy, która zapewni maksymalny poziom bezpieczeństwa w warunkach letnich.
Ogólnie, w tegorocznym teście, wszystkie modele badanych opon wykazały naprawdę dobre osiągi. W porównaniu do zeszłorocznych testów, można zauważyć pewną poprawę, ponieważ niemal wszystkie (poza jednym modelem) osiągnęły wynik na poziomie poniżej 3,5.
Jako opony dobre, w tegorocznym teście zostały sklasyfikowane aż 3 modele ogumienia letniego. Dwa z nich, czyli Continental PremiumContact 7 oraz Michelin Primacy 4+ należą do tzw. klasy premium, czyli produktów spełniających najwyższe standardy, pochodzących od najbardziej uznanych koncernów w branży. Oba modele charakteryzują wysoką wydajnością zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a jednocześnie zapewniają komfortową i ekologiczną jazdę.
Podium zamyka, co dla niektórych może być nie lada zaskoczeniem, opona koreańskiego producenta Kumho Ecsta HS52. Osiągnęła ona bardzo wysoki wynik ogólny 2,3 pkt., co uplasowało ją na wyższej pozycji niż wiele modeli bardziej znanych marek. Ogumienie tej serii uzyskało szczególnie wysoki wynik w zakresie zachowania na suchej drodze (2. miejsce) oraz przebiegu (1. miejsce ex aequo z Goodyear EfficientGrip Performance 2). Opona tej serii nie ustępuje również w drugim parametrze związanym z bezpieczeństwem jazdy - na mokrej drodze, zajmując zaszczytne, także drugie miejsce w tej klasyfikacji.
Biorąc pod uwagę bardziej atrakcyjną cenę koreańskiej opony w porównaniu do większości produktów klasy premium, Kumho Ecsta HS52 pokazuje się jako znakomita alternatywa dla podróżujących latem, niezależnie od warunków drogowych. Ogumienie tej serii bardzo wyraźnie pokazuje, że nie zawsze trzeba wydawać spore sumy pieniędzy, by zapewnić sobie odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.
W tegorocznym teście opon letnich, jako zadowalające ocenione zostało aż 12 modeli. Wśród nich znajdziemy produkty klasy premium takie jak Goodyear EfficientGrip Performance 2, Bridgestone Turanza 6 czy Dunlop Sport Maxx RT2, ale także ogumienie klasy średniej i ekonomicznej, między innymi Fulda SportControl 2, Hankook Ventus Prime4 czy Falken Ziex ZE 310 EcoRun.
Naszym zdaniem, na największą uwagę w tej grupie zasługuje jednak opona Dębica Presto UHP 2. Jest to produkt polskiej marki, która działa pod skrzydłami koncernu Goodyear. Oponie tej serii udało się zająć bardzo wysokie, czwarte miejsce w tabeli z wynikiem punktowym wynoszącym 2,6, co oznacza że dosłownie otarła o się o zakwalifikowanie do najlepszych produktów w tym teście.
Presto UHP 2 osiągnęła szczególnie wysoki wynik w zakresie wydajności (w grupie zrównoważony rozwój) oraz dość dobre wyniki w zachowaniu na suchej i mokrej nawierzchni. Choć żaden z parametrów nie wybija się tutaj szczególnie wysoką oceną, to Dębica wyróżnia się przede wszystkim znakomitą równowagą pomiędzy wszystkimi elementami. Kiedy inne modele, w tym marek premium, oferują najwyższe osiągi w konkretnych parametrach, np. znakomite zachowanie na suchej/mokrej drodze, to niejednokrotnie równocześnie mają gorszą ocenę z kryteriów środowiskowych. Dębica równoważy wszystkie elementy, dzięki czemu zajmuje bardzo wysoką lokatę - tuż za podium, przewyższając produkty marek takich Bridgestone, Dunlop czy flagowy model ich właściciela - Goodyear.
Mówiąc o Dębicy Presto UHP 2, należy również podkreślić ich największą zaletę, w porównaniu z innymi oponami występującymi w tym teście - bardzo atrakcyjną cenę. Ogumienie polskiej marki jest znacząco tańsze niż konkurencyjne rozwiązania, co w połączeniu z naprawdę dobrymi osiągami sprawia, że jest to wyjątkowo ciekawa alternatywa dla wyboru produktów klasy premium.
W teście ogumienia letniego ADAC na rok 2024 najgorzej wypadła opona Vredestein Ultrac. Produkty tej marki, uznawanej za klasę premium, osiągnęły najniższą ocenę ogólną ze wszystkich testowanych w tym roku modeli. Wynik końcowy tej gumy wynosi 3,8, co klasyfikuje ją jako “wystarczającą”.
Mimo to, warto jednak przyjrzeć się bardziej szczegółowym wynikom tego testu, by nie odrzucać opon Vredestein w przedbiegach. Porównując dokładne oceny z poszczególnych parametrów, produkt serii Ultrac nie wypada aż tak źle, jak na to mogłaby wskazywać ocena ogólna. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że w parametrach bezpieczeństwa jazdy, opona zajęła dość wysokie lokaty i gdyby brać pod uwagę wyłącznie te czynniki, to znalazłaby się ona na znacznie wyższym miejscu. Ocena na poziomie 2,1 w zachowaniu na suchej nawierzchni klasyfikuje ten model opony na bardzo wysokim, czwartym miejscu, spośród wszystkich testowanych modeli. Podobnie to wygląda z jazdą na mokrym asfalcie, gdzie również znalazłaby się tuż za podium.
Tym, co najbardziej zaniża ocenę produktowi Vredestein jest równowaga środowiskowa. W niemal wszystkich czynnikach wchodzących w skład tej oceny, uzyskał on wynik powyżej 2,5. Najgorzej, jeśli chodzi o ten produkt, wygląda jego prognozowany przebieg, który został oceniony na aż 3,8. Według badań przeprowadzonych przez ADAC, przewidywany przebieg, jaki osiągnie opona Vredestein Ultrac wynosi około 27 000 kilometrów. W porównaniu do średniej, która według prognoz dla wszystkich modeli wynosi ponad 47 000 kilometrów, ten wynik prezentuje się naprawdę słabo. Warto podkreślić również, że najlepsze modele mają prognozowany przebieg wynoszący niemal 70 000 kilometrów (Goodyear EfficientGrip Performance 2 - 68,8 tys., Kumho Ecsta HS52 - 69,3 tys.).
Podsumowując, opona Vredestein na pewno nie należy do czołówki w tegorocznym teście na lato 2024 roku. Mimo to, dzięki swojej bardzo wysokiej wydajności zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, może być nadal interesującą alternatywą, szczególnie dla kierowców, którzy pokonują mniejsze dystanse samochodem. Jeśli jeździsz mniej samochodem, a 27 000 kilometrów to odległość, której pokonanie zajmie Ci kilka lub kilkanaście lat, to warto rozważyć Vredestein Ultrac jako produkt o znakomitej wydajności, choć niezbyt dużej trwałości.
Dla wygodniejszego porównania ze sobą poszczególnych modeli opon, przygotowaliśmy dla Ciebie specjalną tabelę, w której znajdziesz poszczególne oceny punktowe, które przyznała organizacja ADAC dla każdej kategorii parametrów, wszystkich badanych opon. Mamy nadzieję, że dzięki takim informacjom, będziesz w stanie łatwiej zdecydować jaki model opony letniej będzie dla Ciebie odpowiedni i połączy w sobie wszystkie najważniejsze cechy.
Pamiętaj o tym, że ocena ogólna to nie zawsze najbardziej istotny wynik, czego żywym przykładem może być opisywana przez nas opona Vredestein Ultrac, która choć w ogólnym zestawieniu prezentuje się słabiej, tak dla kierowców pokonujących krótsze odległości, może być znakomitą alternatywą, zapewniając bardzo dobrą wydajność, choć na nieco krótszym dystansie.
Miejsce | Model | Punktacja ogólna | Ocena ogólna | Jazda na mokrej nawierzchni | Jazda na suchej nawierzchni | Przebieg | Zużycie opon | Wydajność | Hałas | Zrównoważony rozwój |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Continental PremiumContact 7 | 2,0 | Dobra | 1,6 | 1,7 | 1,0 | 1,8 | 2,6 | 2,7 | 3,1 |
2. | Michelin Primacy 4+ | 2,1 | Dobra | 2,0 | 2,4 | 1,0 | 1,4 | 2,1 | 2,7 | 3,0 |
3. | Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | Dobra | 1,8 | 2,3 | 0,6 | 1,7 | 2,8 | 3,1 | 3,9 |
4. | Dębica Presto UHP 2 | 2,6 | Zadowalająca | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,2 | 2,7 | 3,4 |
5. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | Zadowalająca | 2,1 | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 3,0 | 3,4 |
6. | Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | Zadowalająca | 2,7 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 1,6 | 2,6 | 3,2 |
7. | Fulda SportControl 2 | 2,6 | Zadowalająca | 2,4 | 2,6 | 2,7 | 2,6 | 2,2 | 2,9 | 3,4 |
8. | Hankook Ventus Prime4 | 2,7 | Zadowalająca | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 1,8 | 1,9 | 3,0 | 3,3 |
9. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 | Zadowalająca | 3,2 | 2,5 | 0,6 | 1,6 | 1,9 | 2,8 | 3,3 |
10. | Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 | Zadowalająca | 2,7 | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 3,9 |
11. | Nexen N’Fera Primus | 3,0 | Zadowalająca | 3,1 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 2,2 | 2,9 | 3,4 |
12. | Goodride Solmax 1 | 3,0 | Zadowalająca | 2,7 | 3,0 | 3,1 | 2,8 | 2,4 | 3,0 | 4,2 |
13. | Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 | Zadowalająca | 3,1 | 2,6 | 2,9 | 2,6 | 2,2 | 2,7 | 4,2 |
14. | Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | Zadowalająca | 3,5 | 2,6 | 1,4 | 2,1 | 2,2 | 2,9 | 3,1 |
15. | Linglong Sport Master | 3,3 | Zadowalająca | 3,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 4,2 |
16. | Vredestein Ultrac | 3,8 | Wystarczająca | 2,1 | 2,5 | 3,8 | 3,3 | 2,3 | 2,8 | 3,5 |
Jak możesz zauważyć na powyższym porównaniu i wynikach, każda z opon ma swoją charakterystykę i różnią się od siebie pod wieloma względami. Niejednokrotnie wydajność na suchym, nie idzie w parze z wydajnością na mokrym, czasem osiągnie gorszy przebieg, a innym razem opona podczas pracy wydaje intensywny hałas.
Dlatego właśnie ważne jest, by wybór odpowiedniej opony podyktowany był indywidualnym stylem jazdy każdego kierowcy. W zależności od konkretnych potrzeb rekomendujemy wykorzystanie ogumienia, które wpasuje się idealnie w to, czego oczekujesz od opony letniej:
Oferta opon letnich jest bardzo długa i występujące w opisanym przez nas teście to jedynie wybrane przykłady produktów, których zadaniem jest zapewnienie Ci bezpieczeństwa na drodze w okresie letnim. Mamy nadzieję, że dzięki temu porównaniu, będzie Ci łatwiej wybrać model idealnie dopasowany do Twoich oczekiwań. Więcej o teście i bardziej szczegółowy raport z przeprowadzonego przez ADAC testu znajdziesz na stronie organizacji ADAC.de (Tekst jest w języku niemieckim)
Jeśli nadal masz jakieś wątpliwości, to możesz skonsultować się z obsługą naszego sklepu telefonicznie, mailowo lub przez czat na stronie. Nasi pracownicy chętnie pomogą Ci podjąć optymalną decyzję, która jest tak istotna dla Twojego samochodu.