Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ

wysylkaplatna14.png

Etykiety na oponach

Nowa etykieta na opony zawiera najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony. Podobnie jak etykieta energetyczna umieszczana na sprzęcie AGD, etykieta na opony ułatwia porównywanie opon w kategoriach przyczepności na mokrej nawierzchni, wpływu na zużycie paliwa i generowanie hałasu.

Na wstępie należy zaznaczyć, że podczas profesjonalnych testów opon, przed wydaniem werdyktów, branych jest pod uwagę znacznie więcej czynników, niż te, które znajdują się na etykiecie. Etykiety są pomocne przy podejmowaniu bardziej świadomych decyzji przy zakupie opon, nie należy ich jednak, naszym zdaniem, traktować ich jako ostatecznego kryterium wyboru. Sugerujemy, aby przed podjęciem decyzji zapoznać się z testami przeprowadzanymi przez renomowane instytucje, są one przeprowadzane przed każdym sezonem letnim i zimowym.

Efektywność paliwowa. 

efektywnosc_paliwowa.png Opony podczas jazdy stawiają pewien opór zwany oporem toczenia, przekładający się na zużycie paliwa przez pojazd. Opony o niskim oporze toczenia pomagają oszczędzać paliwo. Ekonomiczność opony jest wyrażana przy pomocy ocen od A do G. A oznacza oponę o najwyższych osiągach w swojej klasie (najbardziej ekonomiczna), z kolei G to opona o najniższych osiągach (najmniej ekonomiczna), lecz mimo to nadal zgodną z regulacjami prawnymi.



Co decyduje o tym, że opona zapewnia oszczędność paliwa?

Upraszczając, opony zapewniające oszczędność paliwa można wprawić w ruch przy mniejszym nakładzie energii. Niższe zapotrzebowanie na paliwo wynika z obniżenia strat energii wskutek siły tarcia i produkcji ciepła. Być może znasz też określenie „opony o niskich oporach toczenia”. To właściwie inne określenie opon zapewniających oszczędność paliwa.

Różnica między klasami A i G oznacza zużycie paliwa niższe nawet o 7,5%. Przekładając to na codzienną eksploatację: wybierając oponę w klasie A zamiast w klasie G, na każdy 1000 kilometrów zużyjesz o 6 litrów paliwa mniej.*

Przy średniej cenie benzyny 1,50 euro łączne oszczędności mogą sięgnąć nawet ponad 300 euro w całym okresie użytkowania kompletu opon.*

Nie można też lekceważyć zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko!

Co jeszcze wpływa na oszczędność paliwa?

Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach. Niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia i wpływa niekorzystnie na przyczepność na mokrej nawierzchni. Kolejne istotne aspekty to waga pojazdu oraz styl jazdy. Ekonomiczny lub „ekologiczny” styl jazdy może znacząco ograniczyć zużycie paliwa.

*Przyjmując średnie zużycie 8 litrów na 100 km, przy cenie paliwa 1,50 euro/litr i średnim przebiegu eksploatacyjnym opony wynoszącym 35 tys. km

Przyczepność na mokrej nawierzhchni

przyczepnosc.pngWskaźnik ten informuje o bardzo ważnym parametrze dotyczącym bezpieczeństwa. O przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Lepsza przyczepność skraca drogę hamowania. Klasyfikacja osiągów hamowania opon będzie ujęta w skali od A (opona najbezpieczniejsza – najkrótsza droga hamowania) do G (opona najmniej bezpieczna – najdłuższa droga hamowania).



Jak interpretować oceny?

W krytycznej sytuacji kilka metrów różnicy w drodze hamowania może mieć kluczowe znaczenie. Podczas gwałtownego hamowania samochodem osobowym z prędkości 80 km/h komplet opon klasy A zatrzyma pojazd 18 metrów bliżej niż komplet opon o klasie F. *

etykietyopis1.png

*Pomiar według metod określonych w rozporządzeniu KE 1222/2009. Droga hamowania może się różnić w zależności od warunków drogowych i innych czynników.

Oznaczenia na etykiecie mają jedynie charakter poglądowy. Wartości mogą się różnić między sobą ze względu na rodzaj bieżnika oraz rozmiar opony.

Hałas

halas.pngHałas spowodowany przez ruch uliczny jest jedną z głównych uciążliwości. Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach. Badanie polega na ustawieniu na krawędzi toru testowego mikrofonu, który mierzy natężenie dźwięku pojazdu przejeżdżającego z prędkością 80 km/h. Oznaczenie to nie informuje oczywiście o hałasie wewnątrz pojazdu. Należy zwrócić uwagę, że obniżenie hałasu o 3dB jest odbierane jako dwukrotne zmniejszenie hałasu.


Na co wskazuje ocena głośności UE?

Klasa głośności UE mierzy hałas zewnętrzny emitowany przez oponę (w decybelach).

Ponieważ wielu osobom wartości w decybelach nic nie mówią, obok podano również klasę głośności. Klasy są zdefiniowane względem limitów głośności, jakie wkrótce zostaną wprowadzone w Unii Europejskiej.
  • 1 czarna fala: opona cicha (co najmniej 3dB poniżej przyszłego europejskiego limitu)
  • 2 czarne fale: średni poziom głośności (przedział między przyszłym europejskim limitem a 3dB poniżej niego)
  • 3 czarne fale: opona głośna (powyżej przyszłego europejskiego limitu)

etykietyopis2.png

Jak interpretować oceny?

Liczba decybeli jest podawana na skali logarytmicznej. W efekcie nawet niewielka zmiana wartości numerycznej oznacza dużą różnicę w odczuwalnej głośności. W rzeczywistości wzrost o 3 dB oznacza dwukrotnie większy hałas zewnętrzny generowany przez oponę.

Pomyśl o tysiącach samochodów przemierzających codziennie nasze drogi. Jeśli wszyscy kupowalibyśmy opony o lepszej klasie głośności, o ile udałoby się zredukować hałas w miastach?

Oznaczenia na etykiecie mają jedynie charakter poglądowy. Wartości mogą się różnić między sobą ze względu na rodzaj bieżnika oraz rozmiar opony.

Źródło: Goodyear, własne.

Niesatysfakcjonująca odpowiedź? Napisz do nas.

rabat za kolejne zakupy

promo_seller promo_warranty promo_articles
Aeolus Apollo Barum Bfgoodrich Bridgestone Ceat Continental Cooper Dayton Dębica Dunlop Duro Falken Federal Firestone Fulda General Gislaved Goodride Goodyear Gripmax Gt Radial Hankook Hifly Infinity Itp Journey Kelly Kenda Kingstar Kleber Kormoran Kumho Linglong Matador Maxxis Michelin Nankang Nexen Nokian Petlas Pirelli Powertrac Premiorri Riken Rosava Saetta Sailun Sava Seiberling Semperit Silverstone Taurus Toyo Uniroyal Viking Vredestein Wanda Wanli Windforce Yokohama Aeolus Apollo Barum Bfgoodrich Bridgestone Ceat Continental Cooper Dayton Dębica Dunlop Duro Falken Federal Firestone Fulda General Gislaved Goodride Goodyear Gripmax Gt Radial Hankook Hifly Infinity Itp Journey Kelly Kenda Kingstar Kleber Kormoran Kumho Linglong Matador Maxxis Michelin Nankang Nexen Nokian Petlas Pirelli Powertrac Premiorri Riken Rosava Saetta Sailun Sava Seiberling Semperit Silverstone Taurus Toyo Uniroyal Viking Vredestein Wanda Wanli Windforce Yokohama
  • STREFAKIEROWCY.PL
  • INFORMACJE
  • POMOC
icob_phone 12 274 00 38
icob_mobile 607 155 633
607 155 722
icob_email
icob_home pn-pt: 9-17
sob: 9-13
btm_banki btm_rzetelna
Copyright 2016 StrefaKierowcy.pl
Wykonanie: dP Internet