1.
ZALECENIA PRODUCENTA DOTYCZĄCEJ PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI
OGUMIENIA
2. DEFINICJE
3. WARUNKI GWARANCJI
1.
ZALECENIA PRODUCENTA DOTYCZĄCEJ PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI
OGUMIENIA
Od wyboru odpowiedniej opony, jej prawidłowego
osadzenia i eksploatacji zależy nie tylko jej dobra kondycja
(trwająca przez cały okres użytkowania), ale przede wszystkim
bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dlatego zdecydowanie
warto poświęcić tym czynnościom trochę czasu, stosując się do
poniższych zaleceń.
1.1. Dobór ogumienia
a. opony,
których pochodzenie ani dotychczasowy przebieg eksploatacji nie jest
znany, nie powinny być używane; dotyczy to szczególnie opon o
widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich
kord/osnowę i/lub opasanie, z nieczytelnym lub/i usuniętym
(częściowo lub całkowicie) nr DOT i/lub nr fabrycznym i/lub datą
produkcji;
b. nie należy stosować na tej samej osi opon, gdzie
różnica wysokości bieżnika przekracza 20% (np. opon nowych ze
znacznie zużytymi) ze względu na ich różną przyczepność,
zachowanie w zakrętach, drogę hamowania i podatność na
występowanie zjawiska aquaplaningu (tj. powstawania klina wodnego
pomiędzy czołem bieżnika, a mokrą nawierzchnią, który ogranicza
kontakt opony z nawierzchnią i utrudnia/ uniemożliwia panowanie nad
pojazdem przez kierującego);
c. zgodnie z obowiązującymi
przepisami każdy pojazd musi być wyposażony na kołach jednej osi
wyłącznie w opony o tej samej konstrukcji (radialne lub diagonalne)
i rzeźbie bieżnika, a w przypadku pojazdów użytkowych, w opony
przeznaczone na daną oś i rodzaj pojazdu; dodatkowo zalecamy, by w
przypadku opon osobowych i dostawczych, zamontować na całym
pojeździe opony tego samego producenta oraz o tych samych (lub
wyższych, ale nigdy niższych) indeksach prędkości i nośności,
co zalecane przez producenta pojazdu;
d. zawsze należy dobierać
rozmiar opon do posiadanych obręczy, mając na uwadze parametry kół
określone przez producenta pojazdu.
e. zgodnie z Polską Normą
PN-C-943000-7 z lipca 1997 roku, opony przechowywane do 3 lat od daty
produkcji traktowane są jak nowe.
1.2. Wymiana ogumienia
a.
odpowiedni standard tej czynności jest w stanie zapewnić tylko
dobrze wyposażony serwis ogumienia, zatrudniający doświadczonych
pracowników i dysponujący specjalistycznym oprzyrządowaniem;
b.
każdorazowy montaż/demontaż stanowi dla konstrukcji opony znaczące
obciążenie, a wykonany niewłaściwie lub przy użyciu
niesprawnych/nieodpowiednich narzędzi może doprowadzić
do
nieodwracalnych uszkodzeń, eliminujących oponę z dalszej
eksploatacji; c. przy montażu nowych opon każdorazowo należy
montować nowy zawór (w przypadku nowych opon
dętkowych należy
również założyć nową dętkę, o rozmiarze dostosowanym do
opony);
d. montaż opon kierunkowych (o rzeźbie bieżnika
dostosowanej wyłącznie do jednego kierunku toczenia) musi
uwzględniać oznaczenie kierunku jazdy, umieszczone trwale na boku
opony (napis „ROTATION” wraz ze strzałką wskazującą na
kierunek obrotu);
e. montaż opon o asymetrycznym bieżniku
musi uwzględniać oznaczenie zewnętrznej strony opony, (najczęściej
oznaczonej na jej boku napisem „OUTSIDE”);
f. montaż opon
na daną oś pojazdu musi uwzględniać przeznaczenie eksploatacyjne
ogumienia (opony prowadzące montujemy na oś prowadzącą, itp.);
g.
koła należy wyważać dynamicznie (obręcz + opona) każdorazowo na
początku ich eksploatacji,
a następnie nie rzadziej niż co 10
000 – 15 000km – zabieg ten zapewnia komfort jazdy i eliminuje
przedwczesne zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego,
łożysk, jak i opon;
h. przy montażu koła na pojeździe
należy przestrzegać kolejności dokręcania śrub/nakrętek
mocujących oraz momentu ich dokręcania – wytyczne te są
szczegółowo określone przez producenta pojazdu.
1.3.
Eksploatacja ogumienia
a. opony należy eksploatować zawsze
zgodnie z ich przeznaczeniem, zdefiniowanym przez ich producenta;
b.
sprawność wszystkich elementów układu hamulcowego, jezdnego i
napędowego znacząco wydłuża przebieg opon; dlatego należy
regularnie kontrolować stan techniczny pojazdu (m.in. stan i
wyważenie
kół, stan amortyzatorów, skuteczność działania
hamulców, luzy w zawieszeniu i układzie przeniesienia napędu), na
bieżąco dokonywać niezbędnych napraw i regulować parametry
geometrii zawieszenia
(które samoistnie ulegają zmianie w
wyniku normalnej eksploatacji pojazdu);
c. należy regularnie
kontrolować ciśnienie na zimnych oponach (najlepiej przed
rozpoczęciem jazdy) nie rzadziej niż co 2 tygodnie i utrzymywać je
zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu; nieprawidłowe (zbyt
wysokie lub zbyt niskie) ciśnienie ogranicza kontakt opony z
nawierzchnią, czyli zmniejsza przyczepność i bezpieczeństwo jazdy
oraz prowadzi do przedwczesnego i nieregularnego zużycia rzeźby
bieżnika, a także może spowodować nieodwracalne uszkodzenia
ogumienia, skutkujące m.in. rozerwaniem podczas jazdy;
d.
przeciążanie ogumienia jest niedopuszczalne; może ono być efektem
przekroczenia jego dopuszczalnej nośności (lub ładowności
pojazdu) jak i nieprawidłowego ciśnienia podczas eksploatacji;
dlatego należy zawsze eksploatować pojazd z równomiernie
rozłożonym obciążeniem (o masie dopuszczonej przez producenta
pojazdu), wyposażony w opony o odpowiedniej nośności i ciśnieniu
określonym przez producenta pojazdu;
e. należy zawsze
dostosować styl jazdy i prędkość do warunków panujących na
drodze oraz stopnia obciążenia pojazdu, a także unikać
gwałtownego hamowania i przyspieszania – szczególnie
zrywania
przyczepności kół napędowych przy ruszaniu i
doprowadzania do zablokowania kół podczas hamowania (przy użyciu
hamulca roboczego i/lub pomocniczego/ręcznego);
f. opony i
opaski typu CLEAN należy stosować jedynie wewnątrz budynku;
g.
zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd poruszający się
po drogach publicznych musi być wyposażony w opony o wysokości
bieżnika co najmniej 1,6 mm (tzw. oznaczenie TWI – Tread Wear
Indicator);
h. w oponach osobowych o najnowszej konstrukcji,
oprócz oznaczeń TWI, znajdują się dodatkowo wskaźniki minimalnej
zalecanej wysokości bieżnika:
• dla opon letnich – 3 mm,
umieszczone na poziomie miejsc oznaczonych symbolem kropli deszczu na
barku opony;
• dla opon zimowych – 4 mm, umieszczone na
poziomie miejsc oznaczonych symbolem śnieżynki na barku opony;
i.
w oponach użytkowych, na ścianie bocznej znajdują się dodatkowo
informacje określającej oś użytkowania na pojeździe;
j.
należy regularnie kontrolować zużycie bieżnika opon i rotować je
zarówno na tej samej osi, lub/i pomiędzy osiami, zachowując przy
tym ich dotychczasowy kierunek toczenia; zabieg ten (wykonywany nie
rzadziej niż co 10 000 – 15 000 km przebiegu) pozwala wyrównać
nieregularne zużycie opon oraz wydłużyć ich żywotność;
k.
należy unikać bezpośredniego kontaktu opon z produktami
ropopochodnymi, smarami i substancjami chemicznymi, które mogą
spowodować uszkodzenie konstrukcji opony;
l. zalecamy wymianę
opon z zimowych na letnie, gdy średnia dobowa temperatura przekracza
7°C; eksploatacja ogumienia zimowego w wyższych temperaturach
powoduje jego przyspieszone zużycie;
m. w przypadku opon
osobowych i dostawczych zalecamy montowanie opon zimowych na
wszystkich osiach pojazdu; ich montaż jedynie na jednej osi (np.
tylko na osi napędowej) podczas eksploatacji
na śliskiej
nawierzchni, może spowodować niekontrolowane zachowanie pojazdu,
spowodowane znaczącą różnicą przyczepności pomiędzy osiami;
n.
niezależnie od stopnia zużycia bieżnika i ogólnego stanu
ogumienia zalecamy wymianę opon na nowe, gdy ich wiek przekroczy 10
lat licząc od daty produkcji.
2. DEFINICJE
Ilekroć
w n/w Warunkach Gwarancji użyto jednego z poniższych określeń,
oznaczają one odpowiednio:
2.1. „Producent” oznacza
niemiecki koncern Continental AG, którego wyłącznym i oficjalnym
reprezentantem w Polsce jest spółka pod nazwą Continental Opony
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Żwirki i Wigury
16C (02-092 Warszawa), dalej zwana także „COP”; Continental
Opony Polska Sp. z o.o. jest przedstawicielem gwaranta w Polsce w
rozumieniu art. 5771 § 2 Kodeksu cywilnego;
2.2. „Produkt”
oznacza opony osobowe, 4x4, dostawcze, motocyklowe, ciężarowe,
specjalistyczne, rolnicze, bieżnikowane oraz inne produkty oferowane
przez Producenta, objęte jego gwarancją;
2.3. „Użytkownik”
oznacza nabywcę Produktów wyprodukowanych przez Producenta;
określenie to obejmuje konsumentów i przedsiębiorców;
2.4.
„Gwarancja” oznacza gwarancję jakości produktu udzieloną
zgodnie z Warunkami Gwarancji przez Producenta na Produkty oferowane
w Europie oraz oznaczone innym chronionym znakiem należącym
do
koncernu Continental (z wyłączeniem marek prywatnych). Gwarancja
obejmuje jedynie Produkty zakupione na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej;
2.5. „POG” oznacza autoryzowany Punkt Obsługi
Gwarancyjnej posiadający upoważnienie COP na rozpatrywanie zgłoszeń
reklamacyjnych Produktu;
2.6. „DOT” to trwale umieszczony na
ścianie bocznej opony ciąg 12-stu lub 13-stu znaków, którego
cztery ostatnie cyfry określają Datę produkcji opony;
2.7.
„Data produkcji” oznacza datę wyprodukowania opony przez
Producenta, umieszczoną trwale na boku opony w formacie: tydzień
roku produkcji_rok produkcji;
2.8. „Data zakupu” oznacza
datę zakupu Produktu przez Użytkownika, potwierdzoną dokumentem
zakupu;
2.9. „Graniczne zużycia czoła bieżnika” oznacza
moment osiągnięcia granicznego zużycia bieżnika. O takim stopniu
zużycia informują:
a. wskaźnik TWI umieszczony w rowkach
bieżnika; gdy aktualna powierzchnia bieżnika zrówna się z
powierzchnią wskaźnika/wskaźników TWI, oznacza to, iż pozostała
wysokość bieżnika wynosi
ok. 1,6 mm, a oponę należy
bezwzględnie wymienić. W celu łatwego odnalezienia wskaźników
TWI na ścianie bocznej w strefie barkowej umieszczone są napisy
„TWI”;
b. linia 60 J umieszczona na ścianie bocznej opony;
gdy aktualna powierzchnia bieżnika zrówna się z linią 60 J na
ścianie bocznej, oznacza to, iż oponę należy niezwłocznie
wymienić;
2.10. „Procentowy stopień uznania” wyliczony
jest na podstawie pozostałej wysokości bieżnika w używanej
oponie
w odniesieniu do wysokości bieżnika nowej opony.
2.11.
„Procentowy stopień zużycia” to różnica pomiędzy nową oponą
(100%) a Procentowym stopniem uznania;
2.12. Za „zwrot kosztów
zakupu” Produktu uważa się zapłatę aktualnie obowiązującej
ceny produktu (według
cennika COP) z uwzględnieniem
Procentowego stopnia uznania oraz indywidualnych rabatów
partnerów
COP lub średnich rabatów rynkowych w przypadku
reklamacji obsługiwanych przez POG.
3. WARUNKI
GWARANCJI:
3.1. COP udziela gwarancji w imieniu
Producenta na Produkt:
a. dla opon osobowych i dostawczych –
przez okres 7 lat od Daty zakupu (84 miesiące) dla opon kupionych od
01.01.2020.
b. dla opon motocyklowych, ciężarowych,
specjalistycznych oraz bieżnikowanych na gorąco – przez okres 60
miesięcy od Daty produkcji;
c. dla opon rolniczych – przez
okres 10 lat od Daty produkcji;
d. dla opon bieżnikowanych na
zimno – przez okres 24 miesięcy od Daty zakupu u Producenta;
e.
dla innych produktów Producenta – przez okres 24 miesięcy od Daty
zakupu u Producenta;
3.2. Gwarancją objęte są wyłącznie
wady Produktu, powstałe podczas ich eksploatacji z przyczyn
tkwiących w Produkcie, obejmujące wady konstrukcyjne, materiałowe,
lub wykonawcze;
3.3. Niniejsza Gwarancja nie obejmuje
Produktów:
a. z Granicznie zużytym czołem bieżnika;
b.
starszych niż 10 lat od Daty produkcji dla opon osobowych i
dostawczych;
c. wyprodukowanych przed 1 sierpnia 2017 roku dla
opon rolniczych;
d. naprawianych, bez względu na sposób i
zakres naprawy oraz podmiot, który wykonał tę naprawę (z
wyłączeniem opon bieżnikowanych, gdzie naprawy dokonał
Producent);
e. z nacinanym czołem bieżnika, bez względu na
sposób i zakres tych czynności oraz podmiot, który je
przeprowadził;
f. bieżnikowanych przez podmiot inny niż
Producent, COP lub podmiot oficjalnie do tego upoważniony przez
Producenta lub COP;
g. z nieczytelnym lub usuniętym/uszkodzonym
(częściowo lub całkowicie) nr DOT i/lub nr fabrycznym i/lub Datą
produkcji;
h. z Procentowym stopniem zużycia powyżej 25% w
przypadku reklamacji związanych z wibracjami i/lub niestabilnością
prowadzenia pojazdu;
i. nie posiadających europejskiej
homologacji, a tym samym nie dopuszczonych do obrotu w Europie;
3.4.
Reklamacje Użytkownicy mogą zgłaszać w:
a. punktach zakupu
Produktu (w tym w COP, jeśli produkt został zakupiony bezpośrednio
w COP);
b. upoważnionych Punktach Obsługi Gwarancyjnej POG;
c.
autoryzowanych stacjach obsługi pojazdów – dot. Użytkowników z
tzw. rynku OE (Original Equipment), tj. takich, którzy zakupili nowe
pojazdy wyposażone fabrycznie w Produkty objęte gwarancją
Producenta;
3.5. Każda reklamacja może być rozpatrzona
jedynie przez POG (dotyczy wyłącznie reklamacji zgłoszonych
bezpośrednio do POG) lub przez upoważnionego pracownika działu
technicznego COP (dot. reklamacji zgłoszonych we wszystkich
punktach, o których mowa w pkt 3.4.). W uzasadnionych przypadkach
COP rezerwuje sobie prawo do podjęcia nadrzędnej i ostatecznej
decyzji dot. reklamowanych Produktów;
3.6. W celu prawidłowego
zgłoszenia reklamacji, umożliwiającego COP i/lub POG jej
rozpatrzenie, Użytkownik zobowiązany jest do:
a. dostarczenia
reklamowanego Produktu do podmiotów (wymienionych w pkt. 3.4.);
b.
dostarczenia reklamowanego Produktu wraz z obręczą koła, na której
był eksploatowany, jeśli wada ogumienia jest widoczna tylko po
napompowaniu go ciśnieniem roboczym, a POG lub/i COP nie posiada
takiej obręczy;
c. dostarczenia wypełnionej karty gwarancyjnej
(z datą sprzedaży, pieczęcią, podpisem sprzedającego oraz danymi
zakupionych opon) oraz dowodu zakupu na reklamowany Produkt (dla
Użytkowników
z rynku OE – Książka Gwarancyjna pojazdu lub
dowód rejestracyjny);
d. wypełnienia protokołu zgłoszenia
reklamacji COP;
e. udostępnienia pojazdu, na którym był
eksploatowany reklamowany Produkt do oceny stanu technicznego przez
COP i/lub POG (lub inny upoważniony podmiot) na żądanie COP lub
POG;
3.7. COP oświadcza, że wszystkie reklamacje winny być
rozpatrzone w ciągu 14 dni od daty dostarczenia reklamowanego
Produktu do podmiotów (wymienionych w pkt. 3.4.), przy czym COP nie
ponosi
odpowiedzialności za opóźnienia w zachowaniu tego
terminu, wynikające z przyczyn niezależnych od COP, a leżących po
stronie Użytkownika;
3.8. W przypadku konieczności
przeprowadzenia specjalistycznych badań reklamowanego Produktu, w/w
termin może ulec wydłużeniu, przy czym decyzję o wykonaniu takich
badań w niezbędnym zakresie
może podjąć wyłącznie COP
lub/i POG, który poinformuje o tym fakcie Użytkownika, przed
upływem 14 dni od dnia zgłoszenia reklamacji. Wydłużony termin
rozpatrzenia reklamacji nie powinien być dłuższy niż 30 dni,
licząc od dnia zgłoszenia reklamacji Produktu;
3.9. Na czas
rozpatrzenia reklamacji COP lub/i POG nie zapewnia Produktu
zastępczego;
3.10. W przypadku uznania reklamacji na wadę
Produktu zgłoszoną przez Użytkownika, będącego osobą fizyczną,
który w świetle Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
nabył towar
konsumpcyjny – Produkt w celu niezwiązanym z
działalnością zawodową lub gospodarczą, ma on prawo do:
a.
bezpłatnej wymiany Produktu na nowy, wolny od wad, lub zwrotu
kosztów zakupu Produktu, jeśli wada Produktu ujawni się przed
upływem 24 miesięcy od daty zakupu nowego Produktu (lub przed
upływem 24 miesięcy od daty wydania nowego pojazdu wyposażonego w
Produkt objęty gwarancją Producenta);
b. zwrotu kosztów
zakupu Produktu, pomniejszonych o kwotę odpowiadającą procentowemu
stopniowi zużycia reklamowanego produktu, jeśli wada produktu
ujawni się po upływie 24 miesięcy od daty jego
zakupu lub po
upływie 24 miesięcy od daty wydania nowego pojazdu wyposażonego w
ogumienie objęte gwarancją Producenta lub w innych
przypadkach;
3.11. W przypadku uznania reklamacji na wadę
Produktu zgłoszoną przez Użytkownika w okresie obowiązywania
gwarancji Producenta (określonym w pkt. 3.1 niniejszych warunków
gwarancji), który w świetle Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach
konsumenta, nabył produkt w celu związanym z prowadzoną
działalnością zawodową lub gospodarczą, ma on prawo do:
a.
zwrotu kosztu zakupu Produktu, pomniejszonych o kwotę odpowiadającą
procentowemu stopniowi uznania reklamowanego Produktu;
3.12. COP
zastrzega sobie prawo do wyboru sposobu załatwienia każdej uznanej
reklamacji, wymienionych w pkt. 3.10. i 3.11. tj. wymiany Produktu
lub zwrotu kosztów. W przypadku przerwania produkcji reklamowanego
Produktu, w procesie wymiany będzie używany podobny Produkt;
3.13.
COP nie pokrywa kosztów demontażu/montażu Produktu, a także
innych kosztów związanych z wyważeniem, czy dostarczeniem Produktu
do sprzedawcy;
3.14. Produkt, po uznaniu reklamacji na jego wadę
oraz wykonaniu uprawnienia, o którym mowa w pkt 3.10 lub 3.11 nie
podlega zwrotowi na rzecz Użytkownika;
3.15. COP zastrzega
sobie prawo do oznakowania Produktu, którego reklamacja zostanie
oddalona. Oznakowanie to w żaden sposób nie wpływa na właściwości
Produktu oraz nie ogranicza możliwości jego dalszej
eksploatacji;
3.16. Gwarancja nie obejmuje wad Produktów
wynikających z:
a. nieprawidłowego transportu, przechowywania
i użytkowania Produktu, podczas których Produkt narażony jest
m.in. na: odkształcenia wynikające z nadmiernych nacisków, uderzeń
i udarów, oddziaływanie substancji chemicznych (m.in. kwasów,
zasad i innych materiałów żrących, rozpuszczalników, materiałów
ropopochodnych tj. paliw, olejów, smarów i ich pochodnych) oraz
ozonu i wysokich temperatur;
b. użytkowania Produktu
niezgodnie z jego przeznaczeniem i/lub parametrami technicznymi;
c.
nieprawidłowego montażu lub demontażu, w tym montażu Produktu na
obręcz o niewłaściwym rozmiarze lub typie, lub na obręcz, która
jest uszkodzona i/lub skorodowana oraz z zastosowania
podczas
montażu dętki, ochraniacza lub zaworu o nieprawidłowym typie i
wymiarze, innym niż zalecane przez Producenta;
d. eksploatacji
nadmiernie obciążonego pojazdu, powodującej przekroczenie
dopuszczalnej nośności Produktu (określonej na boku każdego
Produktu) i/lub dopuszczalnych nacisków na osie, wyszczególnionych
na tabliczce znamionowej pojazdu i dozwolonych odpowiednimi
przepisami;
e. niedbalstwa, jazdy z nadmierną prędkością,
niewłaściwego użytkowania i stylu jazdy; a w szczególności z
gwałtownego hamowania i przyśpieszania;
f. niewłaściwego
stanu technicznego pojazdu, w tym m.in. nieprawidłowej geometrii
zawieszenia, niewyważenia kół, uszkodzonych lub zużytych
amortyzatorów, poduszek, tulei metalowo-gumowych, sprężyn,
resorów, drążków reakcyjnych i innych elementów zawieszenia, a
także nieprawidłowo działających systemów hamulcowych,
wspomagających hamulce i antypoślizgowych (m.in. ABS, EBS, ASR,
ESP, BAS itp.);
g. eksploatacji Produktu z nieprawidłowym
ciśnieniem wewnętrznym w odniesieniu do zaleceń producenta pojazdu
i/ lub Producenta;
h. nadmiernego zużycia wynikającego z
eksploatacji pojazdu w ekstremalnych warunkach drogowych i
pogodowych;
i. wszelkich uszkodzeń mechanicznych (w tym m.in.
wszelkich przecięć, przebić oraz uszkodzeń spowodowanych m.in.:
ciałem obcym pomiędzy kołami bliźniaczymi, uderzeniem o
przeszkodę czołem bieżnika, barkiem lub bokiem opony, najechaniem
na krawężnik, wyrwę w jezdni, itp.), w tym także spowodowanych
oddziaływaniem na produkt substancji chemicznych (lub podobnie
działających środków, w tym wymienionych w pkt. 3.16., ppkt. a),
powodujących m.in.: uszkodzenie/degradację/przyspieszone starzenie
Produktu;
j. użycia produktu w zawodach sportowych lub w
innych wydarzeniach mających cechy współzawodnictwa sportowego;
k.
pożaru, przyczyn naturalnych, lub spowodowanych innymi
okolicznościami pozostającymi poza kontrolą producenta pojazdu
(np. pożar, wypadek, przegrzanie, siła wyższa, itp.).
3.17.
Gwarancja na Produkt nie pokrywa:
a. kosztów spowodowanych
zużyciem eksploatacyjnym jego składowych;
b. kosztów
wezwania, holowania, dodatkowego czasu podróży i wynagrodzenia za
pracę, przestoju pojazdu, rozładowania pojazdu, wynajęcia pojazdu
zastępczego, ponownego załadunku itp.;
c. wszelkich strat
ekonomicznych i szkód (obejmujących m.in. utratę zysku,
przychodów, wartości firmy lub spodziewanych oszczędności);
d.
roszczeń przedstawionych Użytkownikowi pojazdu przez osoby trzecie;
e. wszelkich innych uszkodzeń, szkód, strat i obrażeń,
spowodowanych bezpośrednio lub pośrednio wadą Produktu, wadą
wykonawczą lub spowodowaną niedbalstwem lub błędem pracowników
wszystkich podmiotów świadczących usługi serwisowe dla
ogumienia;
3.18. Zgodnie z postanowieniami pkt. 3.17. wszelkie
w/w roszczenia odszkodowawcze skierowane do Producenta lub COP są
wykluczone. Jednocześnie żadnego z postanowień pkt. 3.17. nie
można traktować jako wyłączenia lub ograniczenia lub próby
wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności Producenta,
wynikających z przepisów obowiązującego prawa;
3.19.
Gwarancja na sprzedany Produkt nie wyłącza, nie ogranicza ani nie
zawiesza uprawnień kupującego (Użytkownika) wynikających z
rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.