Przechowywanie opon i felg po sezonie

25.01.2024

Zbliża się zima, a Ty chcesz się do niej odpowiednio przygotować. Wyciągasz z piwnicy zapakowane worki z kompletem swoich prawie nowych, jednorocznych opon zimowych. Pakujesz je bez otwierania do samochodu, jedziesz do wulkanizatora, stoisz w długiej kolejce, przychodzi czas na wymianę, a tu się okazuje - opona jest zniszczona. Co wtedy zrobić? 


W takiej sytuacji, uratować opony może być już bardzo ciężko. Dlatego właśnie warto zadbać o to, żeby w ogóle do takiej sytuacji nie dopuścić i zadbać o poprawne przechowywanie zarówno opon, jak i felg przez cały okres poza sezonem. W poniższym artykule przeczytasz co należy zrobić, by zabezpieczyć ogumienie przed każdym sezonem przechowywania, niezależnie czy wymieniasz same gumy, czy opony na felgach. Podane przez nas wskazówki, mogą poprawić trwałość i pozwolą zachować parametry gumy przez dłuższy czas, zapewniając Ci bezpieczeństwo i spokój każdej podróży. 


Opony

Przechowywanie opon i felg po sezonie

Poprawne przechowywanie opon zimowych lub letnich i felg po sezonie jest jednym z ważniejszych elementów dbania o ich trwałość i sprawność. By zapewnić im odpowiednie warunki magazynowania, należy przestrzegać kilku istotnych zasad. 

Jeszcze przed schowaniem opon, należy zadbać o to, żeby je poprawnie do tego przygotować. Odpowiednie wyczyszczenie i zakonserwowanie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ich parametrów. Jest to szczególnie istotne w przypadku opon zimowych, które przez cały sezon swojej pracy narażone są na nieprzyjazne warunki w postaci soli drogowej, wysokiej wilgotności i działanie ekstremalnie niskich temperatur. Prawidłowe przygotowanie może uchronić gumę przed działaniem szkodliwych substancji, które mogłyby pozostać na nie umytej powierzchni. 

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku przechowywania gum nałożonych na felgi. Zabrudzone koła pokryte są różnorodnymi zanieczyszczeniami zebranymi z powierzchni dróg. Szczególnie w przypadku felg wykonanych z wrażliwego materiału, takie substancje mogą powodować korozję i powolne niszczenie, nawet kiedy nie są one używane. Warto zadbać o to, by przechowywanie kół nie naraziło nas na dodatkowe koszty związane z koniecznością wymiany felg lub opon przed kolejnym sezonem. 

Pamiętaj, by przed przechowywaniem opon oraz felg zadbać o ich czystość i konserwację, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla estetyki pojazdu oraz jego bezpieczeństwa. 

Po właściwym wyczyszczeniu i przygotowaniu należy znaleźć odpowiednie miejsce, gdzie będzie możliwość przechowania kompletu opon przez cały sezon. Idealne warunki, jakie powinno spełniać pomieszczenie to: 

  • możliwie najniższa wilgoć powietrza,
  • w miarę stabilna temperatura, która nie będzie ani zbyt wysoka, ani zbyt niska,
  • brak wpływu intensywnych promieni słonecznych.
  • odpowiednia ilość wolnej przestrzeni, tak by opony nie były nazbyt ściśnięte 

Przechowywanie opon z felgami jest trochę łatwiejsze i pozwala na więcej opcji, ze względu na mniejsze ryzyko odkształceń. Mogą być one magazynowane zarówno jedna na drugiej (poziomo), obok siebie (pionowo), na specjalnych hakach, słupkach lub wieszakach. W przypadku potrzeby przechowania samych gum, zaleca się układać je w pozycji pionowej obok siebie, bez wpływu działania dodatkowych sił (tzn. nie przykładać ich żadnymi przedmiotami, nie kłaść jedna na drugiej, itp.). 

W powyższym tekście przedstawiliśmy ogólne informacje dotyczące przechowywania opon. Bardziej szczegółowe wskazówki znajdziesz w akapitach poniżej, które szczegółowo wyjaśniają wszystkie zasady dotyczące poprawnego magazynowania. Wspomnimy również o przykładowych najpopularniejszych miejscach, w których kierowcy przechowują ogumienie oraz czy i dlaczego jest to (nie)poprawny sposób. 

Jak przygotować opony sezonowe do przechowywania?

Wyobraźmy sobie, że zbliża się zima, więc chcemy się odpowiednio przygotować i założyć opony zimowe. Podchodzimy do tematu, obawiając się tylko tego “w jak długiej kolejce przyjdzie mi dziś czekać?”. Schodzimy do piwnicy, pakujemy ogumienie do bagażnika bez otwierania worków foliowych, w których na nas czekają, czekamy swoje w kolejce, a tutaj, gdy już przyjdzie nasza kolej, wulkanizator informuje nas, że te opony się już do niczego nie nadają… Bardzo stresująca sytuacja, która może się wydarzyć jeśli opony lub felgi nie będą przechowywane w poprawny sposób. Naraża to kierowców na niepotrzebny stres, konieczność czekania na nowe opony, lub kupowania produktów na miejscu i “na gorąco” bez przemyślenia tego zakupu. Może się to wiązać z wysokimi kosztami i dodatkowymi problemami, których można byłoby uniknąć jeśli tylko opony zostaną odpowiednio zabezpieczone. Dlatego właśnie podpowiadamy jak poprawnie zabezpieczyć opony na czas ich przechowywania, by zachowały swoje właściwe parametry. 

Mycie opon

Pierwszym kluczowym elementem zabezpieczenia opon przed magazynowaniem jest ich poprawne umycie i oczyszczenie powierzchni ze wszystkich szkodliwych substancji. Warstwa brudu może się składać z takich składników:

  • benzyna, której opary osiadają na powierzchni drogi, po której porusza się pojazd,
  • oleje i inne płyny eksploatacyjne, które również mogą znaleźć na asfalcie, a przez swoją lepkość, potrafią się mocno przyczepić do powierzchni koła,
  • pyły z klocków hamulcowych, które powstają podczas każdego hamowania pojazdu,
  • sól drogowa, którą posypywane są drogi, szczególnie w przypadku opon zimowych,
  • kurz, wilgoć i inne rodzaje brudu, którym pokryte są ulice.

Przynajmniej część z tych substancji może wpływać negatywnie na powierzchnię opon i felg, powodując ich niszczenie. Dlatego właśnie bardzo ważne jest dokładnie umycie powierzchni kół, najlepiej za pomocą delikatnych środków czyszczących oraz wody. Można do tego celu wykorzystać myjkę ciśnieniową, która skutecznie usuwa większość zanieczyszczeń. Równie istotne jest, żeby po użyciu środków chemicznych typu szampon samochodowy, dokładnie spłukać całą pianę, ponieważ pozostawione resztki tego typu substancji również mogą zaszkodzić gumie lub feldze. Po umyciu warto także przejrzeć powierzchnię opony pod kątem pozostałości ewentualnych ciał obcych, takich jak kamyczki, które mogą pozostać wciśnięte np. w bieżniku gumy. 

Kiedy już opony (i felgi) zostaną dokładnie wyczyszczone, należy zadbać o to, żeby były całkowicie suche. Najlepiej pozostawić je w miejscu, w którym będą mogły wyschnąć samodzielnie. Można w tym celu użyć również szmatki, którą można przetrzeć powierzchnię, ale warto mieć na uwadze, że przez fakt nieregularnego kształtu bieżnika, niemal niemożliwe jest dokładne wysuszenie tym sposobem całej opony. Bardzo ważne jest to, żeby na czas przechowywania nie pozostały żadne resztki wilgoci, ponieważ one same w sobie mogą zaszkodzić materiałom, z których wykonane są opony i felgi. 

Konserwacja i pakowanie opon

Po dokładnym umyciu opon i felg wyłonią się bardzo wyraźnie wszelkie niedoskonałości, które mogą się znajdować w różnych częściach powierzchni. Przed przystąpieniem do kolejnych kroków, warto bardzo dokładnie przejrzeć zarówno opony, jak i felgi pod kątem ewentualnych uszkodzeń i zniszczeń, tak by ocenić, czy będą mogły być one użyte w kolejnym sezonie. Niezależnie od tego, czy mówimy o oponach letnich czy zimowych, należy pamiętać o tym, że z czasem podlegają one zużyciu i nawet poprawnie użytkowane oraz przechowywane modele będzie trzeba wymienić. Okres, kiedy wymieniamy opony na nowy sezon jest idealnym czasem, by sprawdzić, czy stara opona spełnia standardy bezpieczeństwa i będzie mogła być jeszcze wykorzystana w przyszłości. Elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę to:

  • głębokość bieżnika opony - w Polsce minimalna głębokość bieżnika, na jakiej pojazd może być dopuszczony do ruchu wynosi 1.6 mm. Jeżeli pomiar wykaże poniżej tej wartości, należy bezzwłocznie wymienić opony na nowe, a przechowywanie ich kolejny sezon jest bez sensu. Więcej o utylizacji opon przeczytasz w naszym artykule o tym co zrobić ze zużytymi oponami,
  • uszkodzenia i zarysowania na powierzchni gumy i felgi. W zależności od tego jak intensywne są te zniszczenia, należy podjąć decyzję czy opona nadaje się do ponownego użytku w kolejnych sezonach. Jeżeli któryś z elementów gumy jest uszkodzony, warto skorzystać z pomocy doświadczonego wulkanizatora, który oceni ewentualne niedoskonałości, czy kwalifikują się do naprawy, czy konieczna będzie wymiana opon. W przypadku felg, delikatne zarysowania nie powinny sprawiać problemu w zakresie bezpieczeństwa, ale mają negatywny wpływ na estetykę pojazdu. Jeżeli jednak felga okaże się pęknięta, lub posiada wyraźne, mocne uszkodzenia, warto również skonsultować się ze specjalistą, który może podjąć się naprawy koła. Nie należy jeździć na uszkodzonych felgach, ponieważ może to prowadzić do stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ewentualnego uszkodzenia różnych elementów i części pojazdu. 

Same opony nie wymagają żadnych dodatkowych środków stosowanych do konserwacji. Jeżeli jednak zamierzamy przechowywać opony na felgach, to warto jest zastosować dostępne na rynku specjalne preparaty konserwujące, przeznaczone do zabezpieczenia metalowej powierzchni. Ich zadaniem jest pokrycie materiału specjalną warstwą ochronną, która troszczy się o jej estetykę i pozwala odświeżyć wygląd całego pojazdu. Przed użyciem jakiegokolwiek preparatu należy jednak zapoznać się ze szczegółową instrukcją felgi oraz środka, ponieważ niektórzy producenci obręczy odradzają używanie tego typu produktów. 

Ostatnim etapem przygotowania do magazynowania opon jest ich zapakowanie. Nie jest ono obowiązkowe i wielu kierowców przechowuje gumy bez dodatkowych zabezpieczeń. Warto jednak rozważyć wykorzystanie dedykowanych pokrowców lub choćby najzwyklejszych worków foliowych, które mogą ochronić powierzchnię przed warunkami zewnętrznymi, które mogą być różne, w zależności od miejsca, takimi jak wilgoć, szkodniki i gryzonie, rozlanie sąsiadujących substancji chemicznych, np. farb czy olejów, itp. 

Jak przechowywać opony na felgach a jak same gumy?

W zależności od tego czy posiadamy dwa komplety całych kół, czyli opon na felgach, czy co sezon wymieniamy same opony na zimowe lub letnie, to sposób ich przechowywania jest różny. Magazynowanie samodzielnej gumy jest trochę trudniejsze i wymaga więcej uwagi niż całe koło, ponieważ jest ona bardziej podatna na odkształcenia i działanie sił zewnętrznych. Koła z felgami z kolei są znacznie cięższe i ich przenoszenie może sprawiać więcej problemów, a dodatkowo sam fakt, że konieczne jest posiadanie dwóch kompletów felg, może się wiązać z kolejnymi kosztami. 

Przechowywanie opon na felgach

Jeżeli posiadamy dwa komplety opon na felgach mamy kilka możliwości przechowywania ich pomiędzy sezonami. Najpopularniejsze z nich to:

  • Ułożone na stosie w pozycji poziomej - całe koła można ułożyć jedno na drugim. Ponieważ powierzchnia miejsca, w którym przechowujemy, nie zawsze jest idealnie gładka i czysta to warto zastosować np. warstwę zwykłej tektury lub gazety, która ochroni najniżej umieszczoną oponę przed zabrudzeniem, zwłaszcza jeśli przechowujemy koła bez pokrowca/worka. Można także oddzielić poszczególne sztuki od siebie kolejnymi warstwami tekstury, by dodatkowo wzmocnić ich ochronę. Zaletą takiego rozwiązania jest względnie mała ilość miejsca potrzebnego do ułożenia opon. Dodatkowo, nie trzeba ponosić żadnych kosztów związanych z przechowywaniem kół w ten sposób. Wadą jest możliwość wystąpienia odkształceń, zwłaszcza na tych kołach, które znajdują się w “podstawie” takiej konstrukcji. Aby uniknąć takich uszkodzeń, warto co jakiś czas, regularnie zmieniać kolejność ułożenia opon. 
  • Ułożone obok siebie pionowo - koła mogą być przechowywane w pozycji pionowej obok siebie. Jest to najprostsze możliwe rozwiązanie, które ma raczej minimalny wpływ na ewentualne odkształcenia, ponieważ na ich powierzchnię nie działają żadne większe siły, poza masą własną na miejscu styku z podłogą. Można się przed tym dodatkowo zabezpieczyć przez obracanie koła co jakiś czas o 90 stopni, tak by miejsce styku z podłogą było w różnych punktach opony. W takim układzie opony i felgi zajmują jednak bardzo dużo miejsca na podłodze, więc jest to sposób przechowywania dla osób z większą ilością dostępnej przestrzeni. 
  • Stojaki na felgi z oponami - w wielu sklepach i marketach dostępne są specjalne stojaki pozwalające na wygodne powieszenie/postawienie na nich całych kół. Ich konstrukcja jest zaprojektowana do tego, żeby zarówno felgi, jak i opony były odpowiednio chronione przed uszkodzeniem i odkształceniami. Niestety, z zakupem stojaka powiązane są dwa problemy: niektóre konstrukcje mogą zajmować więcej miejsca, a co więcej jest to inwestycja, która wiąże się z dodatkowym kosztem.
  • Wieszaki/półki na felgi z oponami - specjalnie zaprojektowane, podwieszane półki i wieszaki na ścianie lub suficie są również dostępne w licznych sklepach i marketach. Pozwalają na umieszczenie (najczęściej pionowo, obok siebie) całego kompletu kół. Dzięki temu, że wiesza się je na ścianie, nie zajmują miejsca na podłodze, więc są wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza w ciasnych pomieszczeniach. Podobnie jak w przypadku stojaków, wieszaki i półki potrzebują wyłożenia dodatkowych środków na zakup produktu. W związku z dużym obciążeniem jakie generują komplety opon na felgach, a cały wieszak lub półka są montowane do ściany lub sufitu, warto co jakiś czas kontrolować stabilność całej konstrukcji, by uniknąć ewentualnych uszkodzeń. 

Przechowywanie samych opon bez felg

Jeśli posiadamy dwa komplety samych opon - zimowe i letnie, ale nie posiadamy drugiego kompletu felg, ich przechowywanie trochę się różni od wyżej wymienionych sposobów i nie są one raczej zalecane. Opony bez felg są bardziej podatne na odkształcenia, dlatego ich układanie jedna na drugiej lub wieszanie na hakach czy stojakach może prowadzić do zmiany kształtu i późniejszych problemów z wyważeniem. Z tego względu najlepszym sposobem przechowywania samego ogumienia jest ułożenie ich pionowo obok siebie. Można to zrobić bezpośrednio na podłodze lub na podwieszanych półkach (półka powinna mieć płaską, równą powierzchnię, tak jak podłoga, a nie np. sama rama). Aby dodatkowo zabezpieczyć kształt opony, warto co jakiś obracać ją o 90 stopni, tak by równomiernie rozłożyć siłę nacisku na całym obwodzie. 

W jakich warunkach przechowywać opony?

Kolejnym kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę podczas wyboru miejsca do przechowywania opon są panujące warunki zewnętrzne, które mogą mieć wpływ na parametry gumy i materiału felg. Magazynowanie powinno odbywać się w ściśle określonych warunkach, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia i zużycia produktów. Najważniejsze elementy, na jakie należy zwrócić uwagę to:

  • Odpowiednia temperatura. Szczególnie niekorzystne dla opon i felg są ekstremalnie wysokie upały i duże mrozy. Zaleca się przechowywanie ich w tzw. temperaturze pokojowej, choć dopuszczalna jest w zakresie od -5 do 25 stopni Celsjusza. Niższe wartości powodują twardość gumy, co oznacza, że może ona stracić swoje właściwości jezdne, zwłaszcza elastyczność, która jest bardzo ważnym elementem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku opon letnich, których materiał jest dostosowany do użytku zazwyczaj w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie zimowe jest lepiej przystosowane do niskich temperatur, ale i tak warto przechowywać je w trochę wyższej temperaturze, ponieważ długotrwałe działanie zimna także może wpłynąć niekorzystnie na ich właściwości. W przypadku przechowywania opon w wyższych temperaturach niż pokojowa, guma także może utracić swoje właściwości, a w skrajnych przypadkach nawet prowadzić do stopienia powierzchni co może mieć bardzo poważne konsekwencje. 
  • Niska wilgotność. Zawartość pary wodnej w powietrzu powinna być możliwie jak najniższa. W przypadku większości opon, zalecane jest przechowywanie w atmosferze o wilgotności nieprzekraczającej 70%. Wysoka wilgotność sprzyja rozwojowi pleśni oraz może powodować korozję w przypadku metalowych felg. Oba te czynniki mogą mieć zły wpływ na kondycję kół oraz bezpieczeństwo ich użytkowania. Dodatkowo, skorodowane felgi są nieestetyczne, więc tracą jedną ze swoich najważniejszych zalet. 
  • Przechowywanie z dala od źródeł światła i ciepła. Jest to czynnik powiązany z zachowaniem odpowiedniej temperatury. Źródła ciepła i światła takie jak grzejniki, piece czy światło słoneczne wpływa na intensywne nagrzewanie gumy, co może spowodować jej uszkodzenie. Co więcej, promieniowanie UV jest również szkodliwe dla opon, powodując szybsze starzenie się materiału oraz felg, na których mogą powstać nieestetyczne plamy i sam materiał może utracić swoje właściwości. 
  • Umiejscowienie z dala od szkodliwych substancji i ich oparów oraz urządzeń wytwarzających ozon. Materiały takie jak rozpuszczalniki, farby i inne substancje chemiczne mogą uszkodzić zarówno felgi, jak i opony. Szczególnie niebezpieczne dla nich jest, jeśli zostaną one polane jakąkolwiek z wymienionych substancji. Czasem jednak, nawet same opary mogą powodować osiadanie zanieczyszczeń na powierzchni koła, co również może przynieść negatywne skutki. Ozon, który produkują niektóre urządzenia podczas swojej pracy (np. transformatory) to kolejny czynnik, który ma szkodliwy wpływ na parametry gumy. 
  • Unikanie bezpośredniego kontaktu z podłożem. Najprostszym sposobem zabezpieczenia opon i felg przed stykiem z podłożem (które może być nierówne lub zabrudzone) jest podłożenie jakiegoś materiału, na przykład tektury lub gazety bezpośrednio w miejscu styku gumy z podłożem. Bardziej korzystnym rozwiązaniem jest jednak stosowanie specjalnych pokrowców lub worków foliowych do przechowywania. Oprócz tego, że zabezpieczają one powierzchnię koła to chronią również przed niektórymi z wyżej wymienionych czynników, takich jak substancje chemiczne czy promienie słoneczne. 
  • Wystarczająca ilość miejsca. Najbardziej oczywistym z elementów jest to, żeby zwrócić uwagę na ilość miejsca, jaką potrzebujemy na przechowanie opon. Nie powinny one być umieszczane w ciasnych miejscach, tak by nie były one ze sobą ściśnięte, bo powoduje to powstawanie dodatkowych sił, które mogą powodować odkształcenia i uszkodzenia. Należy przyjąć, że opony powinny mieć tyle miejsca, by mogły się razem stykać, ale bez dodatkowego ucisku. W przypadku ułożenia opon jedna na drugiej, nie powinny one być dociskane ani od boku, ani od góry. 

Pamiętaj o zapewnieniu poprawnych warunków przechowywania, ponieważ mogą one znacznie wydłużyć żywotność opon letnich oraz zimowych. Narażenie nawet na krótkotrwałe działanie powyższych niekorzystnych czynników, może mieć bardzo negatywny wpływ na właściwości jezdne kół, a w skrajnych wypadkach spowodować, że staną się one niezdatne do użytku w kolejnym sezonie. 

Gdzie przechowywać opony?

Wiemy już w jaki sposób i w jakich warunkach należy przechowywać opony, tak by zachowały swoje właściwości przez dłuższy czas. Teraz przyszedł czas na to, by zastanowić się, które miejsca w naszym otoczeniu będą najlepsze do tego celu. Pierwszym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć jest - gdzie mam wystarczająco dużo miejsca na przechowywanie opon? Jeżeli poznasz odpowiedź na to pytanie, to warto zastanowić się nad tym, czy mamy możliwość zapewnienia im odpowiednich warunków, które opisywaliśmy w poprzednich punktach. Poniżej podpowiadamy najpopularniejsze miejsca, w których kierowcy przechowują nieużywane opony i wskazujemy, które z nich rzeczywiście są odpowiednie, a które wymagają dodatkowych warunków. 

Przechowywanie opon w domu lub mieszkaniu

Jeżeli posiadasz dostępne wolne pomieszczenie w swoim domu lub mieszkaniu, przechowywanie w nim opon jest jednym z bezpieczniejszych rozwiązań. W miejscu gdzie żyjemy na co dzień, temperatura zazwyczaj oscyluje w okolicach 18 - 25 stopni Celsjusza co jest wartością idealną do przechowywania opon letnich. W przypadku ogumienia zimowego, warto byłoby jednak delikatnie tą temperaturę obniżyć, tak by zapewnić mu optymalne warunki. Warto również pamiętać o tym, by niepotrzebnie nie narażać na działanie promieni słonecznych, więc w pokoju, gdzie zamierzamy magazynować opony, można zasłonić rolety lub zasłony. Nie należy również umieszczać opon w pobliżu źródeł ciepła, takich jak grzejniki czy piece. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że tracimy znaczną przestrzeń użytkową naszego domu lub mieszkania. Dodatkowo, opony wykonane są z różnych materiałów i często wydzielają niezbyt przyjemny zapach, zwłaszcza jeśli nie będą odpowiednio umyte przed przechowywaniem. Z tego powodu, warto regularnie wietrzyć w tej części mieszkania, w której są opony (przy tym pamiętać o utrzymaniu odpowiedniej temperatury). 

Podsumowując: Przechowywanie opon w domu lub mieszkaniu to wygodny sposób dla osób, które mają dużo przestrzeni (najlepiej oddzielne pomieszczenie). Warunki panujące w domach zazwyczaj są odpowiednie do tego, by koła zachowały swoją wydajność na kolejny sezon. Mimo to, taki sposób wiąże się z pewnymi niedogodnościami, takimi jak możliwość wystąpienia nieprzyjemnych zapachów, ograniczenie miejsca, konieczność utrzymywania odpowiedniej temperatury w mieszkaniu i zasłaniania okien.

Przechowywanie opon w garażu

Garaż to miejsce, które z założenia powstało jako swoisty dom dla samochodu i jego elementów, więc wydaje się naturalnym miejscem do przechowywania nieużywanych opon. Zakładając, że w garażu jest wystarczająco miejsca na przechowywanie dodatkowego kompletu opon obok samochodu, należy się również zastanowić czy jest on miejscem, w którym jesteśmy w stanie spełnić pozostałe istotne warunki. W garażu bardzo często przechowywane są również różnego typu smary, oleje i inne substancje chemiczne. Należy opony umieścić w garażu w taki sposób, by wykluczyć ryzyko kontaktu chemikaliów z kołami. Dodatkowo, kluczowe jest również to, czy garaż jest ogrzewany czy wolnostojący i bez ogrzewania. Ma to duże znaczenie w kwestii temperatury panującej w tym pomieszczeniu. Warto pamiętać, że opony zimowe przechowujemy w lecie, a letnie w zimie, czyli jeśli w garażu nie ma regulacji temperatury to w obydwóch przypadkach ogumienie narażone jest na niesprzyjające im warunki zewnętrzne. 

Podsumowując: Przechowywanie opon w garażu jest zależne od tego jaki typ takiego budynku mamy do dyspozycji. Jest to miejsce, w którym zazwyczaj nie ma dużych okien, więc koła nie będą narażone na zbyt intensywne działanie promieni słonecznych. Garaż to często nasz “warsztat”, w którym posiadamy wszystkie akcesoria samochodowe, więc wydaje się, że to miejsce idealne na zapasowe opony. Należy jednak pamiętać o tym, że w garażu powinna być ustawiona poprawna temperatura, o wartości około 20 stopni Celsjusza, oraz konieczne jest zminimalizowanie ryzyka związanego z kontaktem opon z substancjami chemicznymi, które są tam magazynowane. 

Przechowywanie opon na balkonie

Balkon to (niestety) kolejny przykład miejsca, w którym kierowcy przechowują nieużywane opony. Jest to jeden z mniej korzystnych pomysłów, którego należy raczej unikać. Na balkonie koła mają styczność z dużymi wahaniami temperatur w bardzo szerokim zakresie. W szczególności należy zwrócić uwagę na to, że opony zimowe, które przechowywane są w okresie letnim narażone są na wysokie temperatury, a z kolei ogumienie letnie, magazynowane przez zimę, wystawione jest na balkonie na wysokie mrozy. Oznacza to, że taki sposób przechowywania jest niemal zawsze niekorzystny i może prowadzić do skrócenia żywotności gumy. Dodatkową wadą takiego rozwiązania jest wysoka wilgotność panująca na zewnątrz, szczególnie w okresie jesień - wiosna. Jedynym przypadkiem, kiedy przechowywanie na balkonie mogłoby być uznane za poprawne, gdy balkon jest zamknięty (tzw. loggia zamknięta). Wówczas temperatura tam panująca podlega mniejszym wahaniom, a na takim balkonie nie przechowujemy żadnych szkodliwych substancji. Dodatkowo lepszy przepływ powietrza powoduje, że zapachy nie są tak uciążliwe jak w przypadku przechowywania w domu. Mimo to, nie zalecamy przechowywania opon na balkonie ze względu na panujące warunki i częstą ekspozycję na słońce. 

Podsumowując: Balkon to niekorzystne miejsce do przechowywania opon poza sezonem. Koła wystawione są na bardzo niekorzystne warunki takie jak wahania temperatur - od bardzo niskich zimą, do ekstremalnie wysokich latem, dużą wilgoć oraz ekspozycję na działanie szkodliwych, intensywnych promieni słonecznych. 

Przechowywanie opon w piwnicy

Piwnica to kolejne bardzo popularne miejsce przechowywania opon poza sezonem. Panują tu bardzo podobne warunki jak w garażu, więc obowiązują tutaj te same zasady. Jeżeli w piwnicy przechowujemy różnego typu substancje chemiczne (farby, oleje, rozpuszczalniki), to należy pamiętać o zabezpieczeniu opon przed możliwym kontaktem z nimi. W piwnicy (zwłaszcza bloków mieszkalnych) panują zwykle minimalnie wyższe temperatury niż w garażu ze względu na to, że zazwyczaj przylega ona bezpośrednio do części mieszkalnej, która jest ogrzewana i nie posiada ona tak intensywnej wentylacji, która w zabudowanych (podziemnych) parkingach jest obowiązkowa. Zachęcamy jednak do pomiaru temperatury przed umieszczeniem opon, by upewnić się, że jest ona w dopuszczalnym zakresie. Magazynując ogumienie w piwnicy należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przed szkodnikami, takimi jak gryzonie, które czasem się w tych pomieszczeniach pojawiają. Warto również pamiętać, że piwnica to miejsce, w którym jest dość wysoka wilgotność, więc dobrze jest zabezpieczyć dodatkowo przed nią całe koła, np. przez umieszczenie w specjalnym pokrowcu. 

Podsumowując: Jeśli posiadamy piwnicę to może być ona jednym z lepszych miejsc do przechowywania opon. W tym miejscu panuje zazwyczaj temperatura, która jest odpowiednia do tego celu. Warto zabezpieczyć jednak koła przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych takich jak wilgotność, szkodniki czy obecne w pobliżu substancje chemiczne. 

Przechowywanie opon w warsztatach i przechowalniach

Brak miejsca w domu, garażu czy piwnicy to sytuacja, która może zmusić do poszukiwania alternatywnych rozwiązań. W takich przypadkach pomocną rękę mogą wyciągnąć do Ciebie warsztaty i tzw. przechowalnie opon. Są to miejsca, w których możliwe jest przetrzymanie opon przez cały sezon, a przed rozpoczęciem kolejnego wystarczy się umówić na montaż. Wówczas, firma ta sprowadzi do swojego warsztatu komplet opon, który następnie zamontuje na Twoim pojeździe. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które niweluje problem gdzie trzymać nieużywane opony. Przechowalnie posiadają specjalną przestrzeń magazynową, w której panują optymalne warunki do przetrzymywania kół i odpowiadają one za to, że przed kolejnym sezonem odbierzesz swoje ogumienie w takim stanie, w jakim je oddajesz. W związku z tym, że jest to kompleksowa usługa, w której skład wchodzi transport i przechowanie opon, a czasem również montaż i demontaż, koszty mogą być wysokie. Nie da się wskazać jednoznacznie ceny, jaką przyjdzie zapłacić za tego typu rozwiązanie, ponieważ zależy ona od wielu czynników, takich jak lokalizacja, rozmiar opony, a także czy chcemy przechować samą oponę (zazwyczaj taniej), czy oponę na felgach (zazwyczaj drożej). 

Podsumowując: Przechowalnie opon i warsztaty to miejsca, w które warto się udać, jeśli nie mamy możliwości magazynowania ogumienia we własnym domu lub garażu. Gwarantują one zoptymalizowaną pod kątem warunków przestrzeń przechowywania i odpowiadają za zachowanie odpowiednich parametrów kół pojazdu, kiedy nie są one używane. Taka usługa obarczona jest niestety dość wysokimi kosztami, które mogą się wahać w zakresie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. 

Podsumowanie - najlepsze miejsce do przechowywania opon

Istnieje szeroki wybór miejsc, które mogą nam służyć jako przestrzeń do magazynowania opon poza sezonem. Wymieniliśmy szereg najpopularniejszych rozwiązań, które mogą, ale nie muszą stanowić odpowiedniej propozycji. Każdy z tych sposobów ma swoje zalety i wady, więc warto rozważyć każdą z dostępnych możliwości. Najważniejsze jest to, że tak naprawdę nie liczy się gdzie będziemy przechowywać opony i felgi, ale jakie warunki jesteśmy im w stanie zapewnić. Przechowując ogumienie poza sezonem w optymalnych warunkach gwarantujemy mu długowieczność i bezpieczeństwo użytkowania, co jest w tym wszystkim najważniejsze. 

Artykuły