Opony całoroczne to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców. Są to opony, które można stosować przez cały rok, zarówno w zimie, jak i w lecie. Zbudowane są najczęściej z innych rodzajów mieszanki gumowej i posiadają inny bieżnik niż opony letnie i zimowe, co ma zapewnić im dobre osiągi w różnych warunkach pogodowych. W poniższym porównaniu przeprowadzonym wspólnie przez niemieckie grupy ACE, ARBÖ oraz GTÜ poznasz bliżej najpopularniejsze modele opon całorocznych, a my pokażemy, które z modeli sprawdzają się najlepiej w zróżnicowanych warunkach.
Opony całoroczne mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają uniknąć kłopotów z wymianą opon dwa razy w roku. Jest to duża oszczędność czasu i pieniędzy. Opony całoroczne są również bardziej wygodne w użytkowaniu. Nie trzeba pamiętać o tym, kiedy wymienić opony na zimowe lub letnie.
Oczywiście, opony całoroczne mają również pewne wady. Nie są tak dobre jak opony letnie na suchej i mokrej nawierzchni oraz odstają osiągami od opon zimowych w najtrudniejszych warunkach na śniegu i lodzie. Jeśli często jeździsz po zimowych warunkach drogowych, lepiej jest wybrać opony zimowe.
Mimo to, w naszym klimacie, gdzie zimy z reguły są bardziej łagodne, w lecie częste są deszcze i nie ma skrajnych upałów a dominuje pogoda przejściowa, opony całoroczne powinny spełnić oczekiwania większości kierowców. Tego typu produkty są w szczególności polecane dla kierowców pokonujących mniejsze dystanse w ciągu roku i eksploatują samochód głównie w warunkach miejskich, gdzie drogi w zimie są odśnieżane i rzadko pokryte lodem.
Porównanie, na którym się opieramy zostało przeprowadzone w 2022 roku przez 3 niemieckie i austriackie firmy - ACE, ARBÖ oraz GTÜ. Dwa pierwsze to stowarzyszenia kierowców i pasjonatów motoryzacji, które łącznie skupiają ponad milion członków. Ich zadaniem jest promowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i pomoc kierowcom w sprawach związanych z produktami motoryzacyjnymi. Jednym z ich zajęć jest przeprowadzanie obiektywnych testów ogumienia w różnych warunkach i właśnie poniższy test jest jednym z takich badań. GTÜ to oficjalnie uznana organizacja niemiecka zajmująca się badaniami technicznymi, zrzeszająca niezależnych ekspertów w dziedzinie pojazdów silnikowych. Organizacja odpowiedzialna jest za różne usługi związane z motoryzacją i ruchem drogowym, takie jak przeglądy pojazdów, zezwolenia w zakresie tuningu, kontrole bezpieczeństwa czy certyfikacje ADR. Wyraźnie widać, że jest to grupa, której głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa nam - kierowcom. Dzięki temu mamy pewność, że testy przeprowadzone z udziałem GTÜ są rzetelnie przeprowadzone i rzeczywiście wskazują produkty, których zakup warto rozważyć.
Do porównania wybrano 9 flagowych modeli od różnych producentów opon całorocznych znanych na całym świecie:
Na powyższej liście znajdziemy produkty ułożone w kolejności uznanej przez testujących za ostateczny wynik. Liczba podana w nawiasie jest punktacją uzyskaną przez dany model w całkowitym porównaniu. Maksymalna liczba punktów jaką można było uzyskać w teście wynosi 250. W kolejnym akapicie znajdziesz bardziej szczegółowe informacje jakie parametry były brane pod uwagę do oceny, oraz które modele wyróżniły się w konkretnych testach.
Test, który ma za zadanie wyłonić najlepszy model opon całorocznych został przeprowadzony pod kątem trzech najważniejszych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo kierowców podróżujących w różnych warunkach panujących w ciągu roku.
Pierwszy test dotyczył osiągów w zimowych warunkach, które są najbardziej wymagające dla opon samochodowych. Przeprowadzony został w szczególnie trudnych warunkach - na zaśnieżonych fińskich trasach. W tym badaniu wykazano, że najlepsze parametry w śniegu wykazują opony Michelin, Nokian i Continental. Wykazują się one znakomitą przyczepnością na śliskiej, zaśnieżonej nawierzchni. Ich największą zaletą jest również doskonała kontrola i sterowność, zarówno na prostej, jak i zakrętach.
Na mokrych nawierzchniach najlepszy wynik uzyskały opony wyprodukowane przez Bridgestone. Ich model Weather Control osiągnął wynik bardzo zbliżony do osiągów opon letnich (różnica wynosi niecałe 0,5 m w zakresie drogi hamowania na mokrym), co oznacza, że jakość i pewność w warunkach deszczu na oponach całorocznych jest bardzo zbliżona do ogumienia sezonowego. Niewiele słabsze, ale nadal bardzo wyniki osiągnęły również produkty Vredestein i Continental.
Na suchej nawierzchni wedle teorii jest najłatwiej. Mimo to, opony w zależności od swojej konstrukcji i użytej mieszanki mogą również osiągać bardzo różnorodne wyniki. Dla kierowców, ważne jest to, by nawet w idealnych warunkach, opony zapewniały jak najkrótszą drogę hamowania i bezpieczeństwo. W tej części testu wyróżnił się szczególnie model Michelin, choć pozostałe modele mają raczej zbliżone wyniki. Jedynie opony marki Berlin oraz Cooper dość wyraźnie odstają od pozostałych produktów.
Ostateczny wybór opon całorocznych będzie zależny od wielu czynników. Jeżeli poszukujesz ogumienia, które powinno być najbardziej uniwersalne i sprawdzić się doskonale w każdych warunkach, warto rozważyć zakup opon Michelin CrossClimate 2. Dla kierowców, którzy jeżdżą więcej w warunkach deszczowych, a w zimie po odśnieżonych, ale mokrych nawierzchniach, doskonałym wyborem mogą być produkty od Bridgestone. Nokiany, Continental, Goodyear oraz Vredestein również powinny spełnić oczekiwania większości kierowców, zapewniając wysokie osiągi w różnych warunkach atmosferycznych. Pozostałe modele opon ujęte w porównaniu, mimo osiągnięcia słabszych wyników, nadal mogą być świetną alternatywą, która przy niższej cenie, zapewni przyzwoite parametry.
Jeżeli poszukujesz bardziej szczegółowych danych, według których porównywane były opony, znajdziesz je na stronie ARBÖ, które przygotowało artykuł z wynikami. Strona jest w języku niemieckim, dlatego przygotowaliśmy krótką “ściągę”, która pozwoli Ci przeczytać tabelę wyników:
1 - Sicherheit winter - Bezpieczeństwo w zimie:
2 - Sicherhait Nass - Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni:
3 - Sicherheit Trocken - Bezpieczeństwo na suchej nawierzchni:
4 - Wírtschaftlichkeit/Umwelt - Ekonomia/Środowisko:
Punktacja w tabeli - im więcej, tym lepiej. Testy zostały przeprowadzone na oponie w rozmiarze 205/55 R17