Czy warto naprawiać uszkodzoną oponę?

05.02.2024

Opony to element samochodu, który jest szczególnie narażony na uszkodzenia, najboleśniej odczuwają one każdą dziurę, każdy kamień i nierówność na drodze. Temat naprawy opon budzi wiele kontrowersji i wątpliwości wśród specjalistów i wulkanizatorów. Jedni uważają, że opony, które są uszkodzone, nadają się jedynie do wymiany, inni podejmują się napraw i jeżdżą na nich dalej. Jakie są zalety i kiedy w ogóle możemy podjąć się próby naprawy? - na te i wiele innych pytań odpowie nasz nowy artykuł.

Opony

Co zrobić, gdy opona zostanie uszkodzona?

Podczas codziennego użytkowania samochodu, jego opony na każdym kroku przechodzą przez różne, często niespodziewane wyzwania. Przeszkody, takie jak dziury na drodze, wystające elementy, rozbite szkło, wysokie krawężniki czy leżące na asfalcie metalowe elementy w tym śruby, czy gwoździe to tylko kilka przykładów tego, z czym mierzy się ogumienie naszego samochodu. Z większości takich spotkań udaje się wyjść bez szwanku. Niestety, jak to zwykle w życiu bywa, czasem się zdarzy ten jeden raz, kiedy nie uda się gumie obronić przed intruzem i słyszymy niepokojący dźwięk od strony jednego z kół. Co wtedy zrobić?

Przede wszystkim, co najważniejsze, należy natychmiast zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i zobaczyć co się w ogóle stało. Nie wolno kontynuować dalszej podróży, bez sprawdzenia, czy z oponą wszystko jest w porządku, ponieważ może stanowić to bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Po bezpiecznym zatrzymaniu należy ocenić czy powstałe uszkodzenia są zagrożeniem dla dalszej jazdy, czy też nie. Czasem okazuje się, że kontynuacja jazdy będzie możliwa, ale musimy mieć 100% pewności, że opona nie jest uszkodzona. 

Jeżeli pojawia się choćby cień wątpliwości, należy zaprzestać jazdy na takim ogumieniu. Jeśli problem dotyczy tylko i wyłącznie jednego koła, to można wykorzystać (jeżeli jest obecne i odpowiednio do tego przygotowane) specjalne koło zapasowe lub dojazdowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest dojechanie (przynajmniej) do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego, który oceni, czy opona może zostać naprawiona, czy też nie. Podczas jazdy na kole dojazdowym należy pamiętać jednak o tym, że konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności a w większości przypadków również znaczne ograniczenie prędkości (zazwyczaj do 80 km/h). 

Dla kierowców, którzy nie posiadają na wyposażeniu samochodu ani koła zapasowego, ani dojazdowego, jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety, które odwiezie pojazd w bezpieczny sposób do odpowiedniego serwisu. 

Kiedy samochód (a przynajmniej samo koło) znajdzie się już u profesjonalisty, oceni on, czy opona kwalifikuje się do naprawy. Nie zalecane jest samodzielne naprawianie opon przez osoby bez doświadczenia, ponieważ wystarczy drobny błąd i taka opona może stanowić poważne zagrożenie podczas dalszej eksploatacji. Dobrą wiadomością jest to, że wiele drobnych usterek można naprawić niewielkim kosztem.

To, czy opona kwalifikuje się do możliwej naprawy zależne jest od miejsca, rodzaju i głębokości uszkodzenia. Zazwyczaj przyjmuje się, że jeśli defekt powstanie w czołowej części opony i nie jest zbyt duży, to opona jest do uratowania. Z kolei, uszkodzenia powstające na bocznej części, w większości przypadków, niestety nie są naprawialne. 

Przed decyzją o wymianie opon na nowe, warto jednak rozważyć choćby podjęcie kontaktu z wulkanizatorem, by ocenić, czy rzeczywiście na 100% jest taka konieczność. 

”Co_zrobić_w_przypadku_uszkodzenia_opony?”

Dlaczego warto naprawić oponę, zamiast wymienić na nową?

Na tak postawione pytanie, odpowiedź nasuwa się niemal sama - głównie ze względu na koszty. Należy pamiętać, że jeśli bieżnik obecnie eksploatowanych opon jest już zużyty, należy wymienić ogumienie przynajmniej na jednej, całej osi (czyli 2 sztuki). Robi się tak, ponieważ duża różnica w głębokości bieżnika między oponami może wpływać negatywnie na przyczepność pojazdu. Oznacza to solidny wydatek, którego można by uniknąć. Dlatego właśnie jest to solidny argument, jeśli to tylko możliwe, by podjąć się naprawy opon. W dużej części przypadków, kiedy uszkodzenie jest drobne, ratowanie takich opon to wydatek na poziomie kilkudziesięciu złotych i pozwala na tymczasową, dalszą eksploatację bez obaw o bezpieczeństwo.

Dodatkową zaletą naprawy opon jest ekologia. Wymieniając komplet opon na nowe, wyrzucamy często na śmietnik jedną lub trzy sztuki wciąż dobrych produktów. W ten sposób marnujemy zasoby naturalne, które mogłyby służyć jeszcze przez kilka lat. Więcej o ekologii i wykorzystaniu zużytych opon przeczytasz w naszym poprzednim artykule

Naprawa to znakomite rozwiązanie również dla kierowców, którzy potrzebują sprawnego ogumienia “na już”. Dzięki naprawie opon, można jeździć przez pewien czas bez obaw o bezpieczeństwo, co ma szczególne znaczenie dla kierowców np. zawodowych, dla których konieczność czekania na nowy komplet wiązałaby się z przestojem w pracy, a co za tym idzie zarobkach. 

Mimo wszystko należy pamiętać o tym, że nawet raz uszkodzona i naprawiona opona jest obarczona zwiększonym ryzykiem kolejnych problemów. Z tego powodu, należy regularnie i bardzo dokładnie sprawdzać stan opony, by wyłapać ewentualnie pojawiające się nowe defekty, zwłaszcza w miejscu naprawy. Dlatego też naprawa opon uchodzi raczej za rozwiązanie tymczasowe, które pozwoli nam czekać na odpowiedni moment, by zakupić nowy zestaw ogumienia, lecz nie jest zalecane jako rozwiązanie długoterminowe.

W związku z tym, warto przed podjęciem ostatecznej decyzji ocenić, czy opony, które posiadamy rzeczywiście opłaca się naprawiać, czy raczej jest to gra nie warta świeczki i lepiej od razu wymienić na nowe. 

”Naprawa_opony”

Rodzaje uszkodzeń

Nie każde uszkodzenie opony musi wiązać się z koniecznością wymiany na nowy komplet. To, czy oponę można naprawić, zależy w dużej mierze od miejsca, w którym powstał defekt. Jeżeli uszkodzenie powstało na czole opony to bardzo często ogumienie nadaje się do naprawy. W przypadku uszkodzeń na boku bieżnika problem jest poważniejszy i niestety w większości przypadków naprawa jest niemożliwa. W poniższych akapitach opiszemy najczęściej występujące problemy, które pojawiają się na ścianach bocznych opony.

Zarysowania

W przypadku lekkiego otarcia np. przejechanie krawędzią koła po wysokim krawężniku, guma na powierzchni może zostać starta lub delikatnie wgłębiona. W takiej sytuacji bardzo często może okazać się, że wizyta u wulkanizatora w ogóle nie będzie potrzebna. Mimo to, należy bardzo dokładnie sprawdzić oponę na całej jej długości, czy rzeczywiście defekty są niewielkie. W zależności od tego, jak duże są uszkodzenia, możemy podjąć następujące kroki:

  • Jeżeli opony są lekko zarysowane, można kontynuować jazdę, choć należy regularnie kontrolować czy ich stan się nie pogarsza,
  • Jeżeli opony posiadają liczne lub głębokie rysy, zalecane jest wykonanie przeglądu w specjalistycznym zakładzie. 

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości to warto zawsze skorzystać jednak z pomocy profesjonalisty, który podpowie czy ogumienie zapewni wystarczający poziom bezpieczeństwa. 

Nacięcia

Kolejnym przykładem uszkodzenia, które może powstać w trakcie jazdy są nacięcia (najczęściej na ścianie bocznej). Powstają one na skutek przejechania po ostrych elementach, np. kamieniach. Należy pamiętać o tym, że nacięcia mogą powstać jednakowo na widocznej - zewnętrznej części opony, ale również wewnętrznej, do której jest dużo trudniej zaglądnąć. Z tego powodu, jeśli pojawia się podejrzenie, że guma mogła zostać uszkodzona, najlepiej zdjąć koło i dokładnie przeglądnąć powierzchnię z obu stron. Jeśli nie mamy możliwości samodzielnego zdjęcia koła z samochodu to konieczna może być wizyta w serwisie, który dokona odpowiedniego przeglądu. 

Nacięcie opony, podobnie jak zarysowania, może być płytkie lub głębokie. W tego rodzaju uszkodzeniach bardzo ciężko ocenić bez doświadczenia, jaka jest głębokość. Z tego powodu, jeśli tylko nacięcie zostanie zauważone, najlepiej od razu udać się do profesjonalisty, który prawidłowo oceni czy opona nadaje się do naprawy. 

Jeżeli uszkodzenie jest płytkie, zazwyczaj nie stanowi bezpośredniego zagrożenia i może zostać załatane przez wulkanizatora. Najlepiej zrobić to jak najszybciej, ponieważ szczelina z czasem może się pogłębiać. Warto pamiętać jednak, że nawet po załataniu, punkt uszkodzenia jest miejscem bardzo delikatnym i w przyszłości problem może się pojawiać ponownie. 

W przypadku głębokich nacięć istnieje ryzyko, że mogła zostać uszkodzona osnowa opony, znajdująca się pod gumą. Odpowiada ona za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w kole. Jeżeli okaże się, że ten element rzeczywiście jest uszkodzony to opona nie podlega naprawie i konieczna jest natychmiastowa wymiana ogumienia. Jazda na gumach z naruszoną warstwą osnowy wiąże się z bardzo wysokim ryzykiem nagłej utraty ciśnienia, co może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia kierowców, pasażerów, ale także innych uczestników ruchu. 

Wybrzuszenia i bąble

Dziury i krawężniki to wyzwania, z którymi mierzy się każdy kierowca. Są to również wymagające próby dla naszych opon, które są punktem kontaktu samochodu z nierównościami nawierzchni. Jeżdżąc po znanych nam miejscach omijamy te największe, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia opony (i innych elementów pojazdu), ale niestety, nie zawsze się to udaje. Szczególnie gdy wybieramy się w nowe miejsca, stan dróg może być dla nas zaskoczeniem. Takie sytuacje są wyjątkowym zagrożeniem dla ogumienia. Wjechanie w głęboką dziurę lub na wysoki krawężnik może spowodować uszkodzenie, a w skrajnym przypadku nawet przebicie opony. 

Gdy samochód wjedzie w dziurę lub na krawężnik pod nieodpowiednim kątem, na ścianie bocznej może pojawić się podejrzane wybrzuszenie gumy. Wygląda ono niczym bąbel powietrza znajdujący się tuż pod powierzchnią materiału. Jest to jeden z najbardziej niepokojących objawów uszkodzenia opony, ponieważ najczęściej oznacza, że osnowa została przebita. W takiej sytuacji jesteśmy narażeni na nagłą utratę ciśnienia w momencie przebicia bąbla. Jeżeli pęcherz pęknie w momencie jazdy z wysoką prędkością istnieje bardzo wysokie ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, a to może prowadzić do bardzo poważnych wypadków. 

Podobnie jak w przypadku nacięć, wybrzuszenie może powstać zarówno od zewnętrznej, jak i wewnętrznej strony opony. Dlatego, jeśli podejrzewasz, że po wpadnięciu w dziurę lub krawężnik, taki defekt mógł powstać, należy bardzo dokładnie przeglądnąć koło z każdej strony. Oznaką występowania pęcherzy na powierzchni są zazwyczaj nietypowe wibracje podczas jazdy. Takich objawów nie można zlekceważyć i należy niezwłocznie dokonać pełnego przeglądu stanu gumy, najlepiej w profesjonalnym warsztacie. 

Pojawiające się wybrzuszenie wymaga natychmiastowej interwencji i nie wolno kontynuować jazdy na oponie, na której jest ono widoczne. Dodatkowo, jest to rodzaj uszkodzenia, który nie może być naprawiony i w takiej sytuacji konieczna jest wymiana ogumienia na nowe

Pęknięcia na ścianie bocznej

Kolejnym, często pojawiającym się defektem na powierzchni opony, są drobne pęknięcia. Powstają one najczęściej naturalnie wraz z upływem czasu i świadczą o starzeniu się materiału. Dodatkowo, im mocniej ogumienie jest narażone na intensywne działanie słońca i ozonu, tym więcej pęknięć będzie się pojawiać. Ich przyczyną może być także nieodpowiednie dbanie o ogumienie, np. przez stosowanie szkodliwych środków chemicznych. Sztuczne nabłyszczacze gumy sprawiają, że powierzchnia gumy będzie częściej pękać. 

Pęknięcia pojawiające się na powierzchni opon są znakiem, że ich przydatność dobiega powoli końca. Im więcej defektów jest widoczne, tym mocniej ostrzegają one, że najwyższy czas, by dokonać wymiany ogumienia. Pęknięcia są elementem, który nie podlega naprawie i nie jest możliwe przedłużenie żywotności opon przez renowację ich powierzchni.

Zmiana kształtu opony

Lekka zmiana kształtu opony, czyli delikatna deformacja, to element, który pojawia się czasem na powierzchni ściany bocznej ogumienia. Nie ma ona wpływu na poprawność działania koła, dlatego nie podlega naprawom. Deformacje kształtu są naturalnym elementem, który może pojawiać się na większości opon radialnych, ze względu na konstrukcję kordów. 

Należy jednak pamiętać, że deformacja jest zupełnie innym zjawiskiem niż wspomniane wcześniej wybrzuszenie, które już może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego, jeśli zauważysz na powierzchni bocznej pewne niedoskonałości i zmiany kształtu, bardzo ważne jest, by poprawnie ocenić, czy jest to na pewno nieszkodliwa deformacja, czy pojawił się pęcherz. W przypadku wątpliwości, ponownie najlepiej skonsultować się z profesjonalnym serwisem.

Ząbkowanie opony

Ząbkowanie opony to uszkodzenie, które może powstać na skutek problemów z zawieszeniem pojazdu. Polega ono na tym, że pojedyncze kostki bieżnika są nierównomiernie zużywane. Widoczne jest, że taki element np. z przodu jest bardziej płaski niż w tylnej jego części (lub rzadziej odwrotnie). Czynnikiem, jaki może wpłynąć na ząbkowanie są najczęściej zużyte amortyzatory, nieodpowiednie ciśnienie czy niepoprawny styl jazdy w zakrętach. 

Gdy pojawia się ząbkowanie, bardzo wyraźnie słyszalny jest hałas podczas jazdy. Może mieć to wpływ na komfort podczas jazdy, ale taka opona nie wymaga naprawy i nie jest ona możliwa

Przebicie opony

Gdy powierzchnia opony zostanie przebita przez ostry element, na przykład gwóźdź, to możliwość naprawy jest zależna od miejsca, w którym nastąpiło uszkodzenie. Jeżeli przebity zostanie bieżnik opony, to naprawa będzie możliwa. Wówczas, profesjonalny serwis podejmuje się wypełnienia otworu i po zamontowaniu takiego ogumienia, jest ono nadal zdatne do użytku. Kiedy zauważymy, że w bieżniku wbity jest gwóźdź lub śruba, nie powinno się ich wyjmować, ponieważ może to spowodować nagły spadek ciśnienia w oponie, co może prowadzić do uszkodzenia felgi pojazdu. 

Gorzej sytuacja wygląda, jeśli ostry element przebija ścianę boczną opony. Wtedy naprawa nie jest możliwa, ponieważ ogumienie straciłoby odporność na zniekształcenia, co jest kluczową cechą dla zapewnienia optymalnego poziomu bezpieczeństwa podczas jazdy. 

”Rodzaje_uszkodzeń_opony”

Porównanie, kiedy można naprawiać opony

Powyżej opisaliśmy najczęściej występujące rodzaje uszkodzeń opon. Jak widzisz, część z nich da się naprawić, a po takim zabiegu opona może jeszcze posłużyć przez pewien okres czasu. Aby ułatwić Ci zapoznanie się z najczęściej występującymi problemami, przygotowaliśmy specjalną tabelę, w której znajdziesz najważniejsze uwagi dotyczące najbardziej popularnych uszkodzeń opony i informację czy podlegają one naprawie. 

Rodzaj uszkodzenia Wizyta w serwisie Możliwość naprawy Dodatkowe uwagi Możliwość kontynuacji jazdy
Zarysowanie Tak - w przypadku głębokich zarysowań. Nie - w przypadku płytkich zarysowań.  Nie (ale przy lekkim defekcie opona jest nadal zdatna do użytku) W przypadku płytkich zarysowań, można nadal korzystać z opon. Należy kontrolować regularnie jej stan i sprawdzać, czy defekty nie ulegają nasileniu. Mogą powstać po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła.  Tak, tylko wtedy gdy zarysowania są nieliczne i małe.
Nacięcia Jest zalecana, by ocenić głębokość nacięcia.  Tak (tylko w przypadku płytkiego nacięcia) W przypadku płytkich nacięć oponę można naprawić, ale po takim zabiegu należy kontrolować jej stan regularnie. Jeżeli nacięcie jest głębokie to oponę należy niezwłocznie wymienić na nową. Mogą powstać po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła.  Nie, należy naprawić lub wymienić oponę, w zależności od głębokości nacięcia
Wybrzuszenia Tak Nie Mogą powstać po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła.  Nie, wybrzuszenie wymaga natychmiastowego zaprzestania eksploatacji opony i wymiany na nową. 
Pęknięcia na ścianie bocznej Nie Nie Pęknięcia są objawem starzenia się opon. Gdy ich ilość jest znaczna, to informacja, że zbliża się koniec ich żywotności. Mogą powstać po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła.  Tak, ale należy na bieżąco kontrolować stan opony. Jeżeli pęknięcia są liczne, warto wymienić ogumienie jak najszybciej. 
Deformacja opony Nie, ale deformacja może czasem przypominać wybrzuszenie powstałe na skutek uszkodzenia osnowy. W takiej sytuacji zalecana jest wizyta w serwisie, który oceni uszkodzenie.  Nie Mogą powstać po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła.  Tak
Ząbkowanie opony Nie Nie Ząbkowanie może wpływać na komfort jazdy, ale nie jest możliwa jego naprawa.  Tak
Przebicie opony (na bieżniku) Tak Tak Nie powinno się usuwać wbitego ostrego elementu, ponieważ może to spowodować gwałtowny spadek ciśnienia, a w konsekwencji uszkodzenie koła.  Nie, należy niezwłocznie udać się z tak przebitą oponą do serwisu, który może podjąć się naprawy ogumienia. 
Przebicie opony (na ścianie bocznej) Nie Nie Przebitej opony od boku nie da się naprawić, ponieważ traci ona swoje właściwości.  Nie, opona wymaga natychmiastowej wymiany na nową

Czy warto naprawiać uszkodzoną oponę?

Oprócz faktu, czy w ogóle oponę da się naprawić, równie ważnym czynnikiem, który powinien mieć wpływ na decyzję, jest ich wiek. Jeżeli ogumienie ma już swoje lata i w najbliższym czasie konieczna będzie i tak ich wymiana, to wówczas nie warto podejmować się naprawy, ponieważ będzie ona dodatkowym kosztem. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli opona nawet w młodym wieku, ma już zużyty bieżnik. Takie ogumienie po naprawie nie posłuży nam zbyt długo, więc lepiej od razu wymienić cały komplet na nowy. 

Ważne jest również to, w jaki rodzaj opony wyposażony jest nasz samochód. Jeżeli ogumienie charakteryzuje się wysokim indeksem prędkości (za graniczną wartość przyjmuje się 240 km/h) to jej naprawa jest nie zalecana, ponieważ może znacząco wpływać na właściwości konstrukcji. 

Przed podjęciem decyzji o naprawie, warto również zapoznać się z choćby orientacyjną wyceną takiego zabiegu. W zależności od rodzaju uszkodzeń może to być koszt rzędu od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Należy pamiętać, że naprawiana opona nigdy nie ma już takich właściwości jak nowa, dlatego regularna kontrola jej stanu jest szczególnie ważna. Jeżeli defekt jest poważny lub renowacja odbędzie się w niewłaściwy sposób, może okazać się, że nawet w kilka dni po wyjeździe z serwisu, opona ulegnie ponownemu uszkodzeniu. 

Dlatego właśnie, przed podjęciem decyzji o naprawie szczególnie istotna jest ocena, jak poważne jest uszkodzenie. Odpowiedź na pytanie, czy warto naprawiać uszkodzoną oponę jest zależna od indywidualnej sytuacji i nie da się jej jednoznacznie udzielić. 

Jak chronić oponę przed uszkodzeniem?

Aby nie było konieczności naprawiania opon, warto zawczasu zadbać o to, by nie uległy one uszkodzeniu. Istnieje szereg elementów, na jakie należy zwrócić uwagę, by opony dłużej wytrzymały, nawet podczas intensywnej eksploatacji. Najważniejsze z nich to:

  • Pilnowanie, aby opony były odpowiednio napompowane. Właściwe ciśnienie ogumienia chroni przed dużą liczbą uszkodzeń i ma kluczowe znaczenie dla zachowania jej parametrów, 
  • Unikanie krawężników i dziur. Na drogach ciężko jest całkiem uniknąć ryzyka jazdy po nierównościach, ale warto zachować ostrożność, by nie najeżdżać na szczególnie duże z nich. Mogą one powodować szereg uszkodzeń, od zarysowań aż po pęknięcia osnowy,
  • Regularne sprawdzanie stanu opon, czy nie pojawiają się nowe defekty,
  • Unikanie mycia gumy środkami czyszczącymi, w szczególności posiadającymi w składzie silikon.

Przestrzeganie powyższych zasad nie jest wyznacznikiem tego, że na pewno uda się ochronić ogumienie przed uszkodzeniem, ale minimalizują one jednak ryzyko powstania defektów.

Czy warto kupić zestaw naprawczy?

Zestaw naprawczy to coraz bardziej popularne w naszym kraju rozwiązanie, które często zastępuje w bagażniku koło zapasowe. Z całą pewnością zajmuje dużo mniej miejsca i nie wymaga wożenia ze sobą dojazdówki, która jest spora i do tego ciężka. Niestety, jak to często bywa w przypadku prostszych rozwiązań, nie zawsze są one najlepsze. 

Zestaw naprawczy to produkt, który do użycia nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy w zakresie wulkanizacji. Wystarczy podążać zgodnie z krokami, na które wskazuje instrukcja i w ciągu kilku - kilkunastu minut ogumienie stanie się z powrotem zdatne do jazdy. Jest to poniekąd prawdą i faktycznie, taki zestaw może się sprawdzić jako doraźna pomoc w razie nagłej sytuacji. Warto mieć jednak na uwadze, że szczególnie jeśli kierowca nie ma doświadczenia, to nie będzie w stanie ocenić rzeczywistego poziomu zagrożenia, wynikającego z uszkodzenia opony. Nawet jeśli, zestaw pomoże nam załatać powstałe uszkodzenie, to nie będziemy w stanie ocenić tego, co dzieje się “wewnątrz” materiału. Szczególnie w przypadku stosowania niskiej jakości zestawu naprawczego, może okazać się, że po przejechaniu kilku kilometrów, opona zostanie ponownie uszkodzona, a to może mieć bardzo poważne konsekwencje. W związku z tym, nawet jeśli uda nam się tymczasowo zażegnać problem przy użyciu tego typu produktu, to nadal warto jest odwiedzić profesjonalny serwis, który dokona dokładnego przeglądu ogumienia. 

Jak jeździć na naprawionej oponie?

W zależności od tego, jak poważne było uszkodzenie i jaka naprawa została przeprowadzona, odpowiedź na to pytanie będzie się znacząco różniła. W przypadku drobnych napraw, zazwyczaj opona będzie zdatna do użytku jeszcze przez długi czas i jej użytkowanie nie będzie się różniło od fabrycznie nowego modelu. Jeżeli naprawa była za gatunku tych większych to czasem może wymagać specjalnego traktowania, np. jazdy z ograniczoną prędkością, lub zachowaniem szczególnej ostrożności. 

Niezależnie od rodzaju uszkodzenia, po jego naprawie bardzo ważne jest, by regularnie dokonywać przeglądu opony. Profesjonalny serwis, który podejmuje się usunięcia usterki, powinien udzielić przy oddaniu koła szczegółowych informacji w zakresie tego, jak jeździć na naprawionej gumie. 

Pamiętaj, że jeśli masz jakiekolwiek obawy związane z bezpieczeństwem, na przykład zaobserwujesz kolejne niepokojące zmiany i objawy na powierzchni gumy, lub w zachowaniu samochodu na drodze, jedyną opcją jest natychmiastowe zaprzestanie eksploatacji ogumienia i najlepiej wymiana na nowy produkt!

”Czy_warto_naprawiać_oponę”

Podsumowanie

Odpowiedź na pytanie, czy warto naprawiać uszkodzoną oponę nie jest jednoznaczna. Zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj defektu, stan ogumienia i poziom jego zużycia, wiek materiału, koszt naprawy i wielu innych. Każda sytuacja jest indywidualna i różni się od innych. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem jest, by w każdej sytuacji, kiedy pojawią się wątpliwości co do stanu opon, skontaktować się z profesjonalistą, który oceni czy są one nadal zdatne do użytku. 

Naprawa ogumienia może być bardzo opłacalna, szczególnie w przypadkach, kiedy uszkodzenie jest niewielkie. Wówczas cały zabieg jest zazwyczaj stosunkowo tani, a przede wszystkim znacznie mniej obciąża budżet niż wymiana na nowe opony. Warto jednak przed decyzją ocenić, czy taka opona po renowacji rzeczywiście będzie miała odpowiednie parametry, by posłużyć jeszcze kilkaset lub tysięcy kilometrów. W przeciwnym wypadku jest to często tylko odwlekanie w czasie tego, co nieuniknione. 

Artykuły