Czy do SUVów trzeba kupować specjalne opony?
Czym się różni SUV od klasycznej osobówki?
Rynek motoryzacyjny oferuje wiele różnych typów pojazdów: hatchbacki, sedany, kombi czy coupé… To tylko kilka najpopularniejszych przykładów i to wyłącznie z grupy tzw. aut osobowych. W dzisiejszych czasach, szczególnie jeden rodzaj samochodów cieszy się jednak ogromnym uznaniem. SUVy, to niegdyś rzadko spotykane auto, obecnie jest w fazie olbrzymiego rozkwitu popularności. Stanowią one w tych czasach zdecydowaną większość oferty praktycznie wszystkich producentów, a wiele z nich sprzedaje niemal wyłącznie SUVy.
Skąd wzięła się ta moda na SUV? Te pojazdy, o bryle oferującej w sobie cechy hatchbacków i terenówek, znakomicie łączą w sobie komfort i wygodną pozycję pojazdów osobowych razem z wyższym prześwitem i lepszym widokiem na otoczenie, jak w terenowych.
Ma to jednak konsekwencje także w kwestii konstrukcyjnej tych pojazdów: ich środek ciężkości znajduje się dość wysoko, a masa całkowita jest nawet o kilkanaście procent wyższa niż w przypadku np. sedanów o podobnej długości. Z tego właśnie powodu opony do SUVów muszą być odpowiednio dostosowane, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla tych wymagających aut.
Opony do SUV a standardowe - czy się czymś różnią?
Opony do pojazdów typu SUV muszą być odpowiednio przystosowane do parametrów, jakie charakteryzują te podniesione pojazdy. Wspomniane cechy, jak wysoki środek ciężkości czy większa masa własna pojazdu przekładają się na konieczność stosowania odpowiednich wzmocnień w ogumieniu, ale także specyficznych wartości rozmiarów.
Konstrukcja opon przeznaczonych do SUVów jest zaprojektowana, by w każdym aspekcie zapewnić wzmocnienie gumy przed uszkodzeniem podczas jazdy. Zarówno szkielet, forma, jak i kształty opony są odmienne niż w klasycznych oponach stosowanych wyłącznie w osobówkach.
Ogumienie, które jest dedykowane SUV-om cechuje się unikalnymi mieszankami, które gwarantują lepszą odporność na ścieranie przy większym obciążeniu. Cechują się one zazwyczaj również inną kulturą pracy, przez co mimo większego rozmiaru i wagi, zachowują one niski poziom generowanego hałasu.
Jedną z istotnych zmian w konstrukcji opon do większych pojazdów jest także wysokość bieżnika. Podczas kiedy w zwykłych oponach mieści się on w przedziale około 8 - 10 milimetrów, tak w modelach przeznaczonych do SUV, ma on nawet 10 - 12 milimetrów. Ta wartość pozwala zniwelować różnicę w tempie zużycia na pojazdach o większej masie, gdzie gumy siłą rzeczy (mimo zastosowania wzmocnień), ulegają szybszemu ścieraniu.
Modele przeznaczone do SUVów mają również charakterystyczne, większe gabaryty. Choć w obecnych czasach, nawet na sedanach koła 19’’ czy 20’’ nie robią już takiego wrażenia, tak na SUVach możemy spotkać ogumienie w rozmiarze nawet 23 cale i większe! Dodatkowo, mają one także często inny, znacznie wyższy profil. W związku z tym, w ofercie standardowych modeli, wcale nie jest łatwo znaleźć rozmiar opony, który mógłby w ogóle zostać zamontowany na SUVie.
Jak wygląda oferta opon do SUV?
Oferta opon przeznaczonych do SUV obejmuje zarówno modele przeznaczone ściśle do pojazdów tego typu, ale także klasyczne bieżniki, które producent zaleca do stosowania w SUVach. Ostatecznie, zwłaszcza w mniejszych autach tego rodzaju można używać także klasycznych opon osobowych, choć wówczas warto wybrać chociaż wariant z tzw. wzmocnieniem, które w cechach opony znajdziesz jako oznaczenie XL.
Pierwsza grupa, czyli opony przeznaczone stricte do tych większych pojazdów to modele, które zazwyczaj już w swojej nazwie sugerują przeznaczenie - SUV. Zazwyczaj, opony te są nawiązaniem i rozszerzeniem do innej, znanej grupy ogumienia, np. Goodyear UltraGrip Performance+ SUV, Vector 4Seasons Gen-3 SUV czy Michelin Pilot Sport 4 SUV. Są to modele, które ze względu na bezpośrednio dedykację do tego typu aut, gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa i pewności podczas podróży SUVem.
Wielu producentów informuje także, że ich klasyczne modele opon również mogą być użytkowane i są rekomendowane do pojazdów typu SUV. Przykładowo opony Bridgestone Blizzak 6, Nokian Powerproof, albo Pirelli, np. z linii P Zero określane są jako modele do samochodów osobowych, nie mając odpowiednika z dopiskiem SUV. Mimo to, marki te dedykują je także pojazdom typu SUV, o czym informują na swojej stronie internetowej czy w katalogach.
Kolejna grupa to opony, w których producent nie deklaruje wprost kompatybilności z pojazdami typu SUV. Przykładami takich produktów są choćby Continental PremiumContact 7 czy Dunlop All Season 2. Mimo braku bezpośredniej dedykacji do SUVów, ogumienie to może być wykorzystywane w pojazdach o większej masie, jeśli wybór padnie na rozmiar ze wzmocnieniem XL.
Na koniec warto wspomnieć o pozostałych modelach opon, które nie posiadają dopisku SUV, nie są rekomendowane przez producenta i nie posiadają oznaczenia XL. Tego typu ogumienia sugeruje się nie montować na pojazdach typu SUV i innych większych autach, ponieważ mogą być one niewystarczające. W ostateczności jednak, zwłaszcza jeśli mówimy o lekkich i małych SUVach oraz podróżowaniu po niezbyt wymagających drogach bez dużych obciążeń i utrudnień - nawet klasyczne opony osobowe, jeśli zostaną odpowiednio dobrane pod kątem rozmiaru, powinny spełnić podstawowe oczekiwania.
Czy można używać opon zwykłych w SUVie i odwrotnie?
Stosowanie opon niedopasowanych ściśle do rodzaju pojazdu jest czasami możliwe, ale w wielu przypadkach może przynieść więcej negatywnych skutków niż korzyści.
W pojazdach osobowych użytkowanie opon z dopiskiem SUV lub szeregiem wzmocnień przeznaczonych do większych aut, może skutkować pogorszonymi osiągami przy jednoczesnym braku poprawy innych parametrów. Jest to tzw. “przerost formy nad treścią”, kiedy używamy opon wyposażonych w technologie, z których w małym samochodzie miejskim najzwyczajniej nie skorzystamy, a cena takiej opony jednocześnie jest znacznie wyższa. Zazwyczaj jednak, zastosowanie opon SUV w zwykłym pojeździe osobowym nie powinno mieć większych konsekwencji, choć może wpłynąć na bezpieczeństwo, jeśli różnica będzie skrajnie duża - np. w malutkim pojeździe miejskim zamontujemy oponę o bardzo dużym rozmiarze i wzmocnieniu.
Odwrotnie może być jednak w drugą stronę. Jeśli na pojeździe typu SUV, a w szczególności na większym modelu, użyjemy opon o zbyt słabych parametrach, może się okazać ona niewystarczająca. Ze względu na inną charakterystykę i przede wszystkim większe siły działające na gumę, może ona ulec szybkiemu zużyciu lub nawet całkowitemu uszkodzeniu podczas jazdy. Jeżeli nie chcesz kupować opon, które są ściśle przeznaczone do SUVów, to przy wyborze konkretnego modelu zwróć zawsze uwagę na poniższe parametry:
- Rozmiar - musi być zawsze idealnie dopasowany do samochodu i kół, jakie posiadasz. Nieodpowiednia wielkość opony skutkuje wieloma poważnymi konsekwencjami: od braku możliwości montażu, aż po duże zagrożenie bezpieczeństwa podczas jazdy,
- Wzmocnienie XL - SUVy to pojazdy o większej masie i innym rozkładzie sił działających na oponę podczas manewrowania. Wymagają zastosowania dedykowanych wzmocnień, by zapobiegać uszkodzeniom np. podczas wjazdu na krawężnik,
- Indeks nośności - kluczowy parametr, na który należy zwrócić uwagę. Określa on jaki ciężar może unieść pojedyncza opona. Aby poprawnie wyliczyć jej wartość, podziel masę całkowitą auta wraz z ładunkiem (uwzględniając pasażerów i ewentualnego bagażu) przez liczbę kół i uzyskasz wartość minimalną. Zawsze warto wybierać modele, które mają przynajmniej kilkadziesiąt kilogramów zapasu na ewentualne dodatkowe obciążenie auta i/lub wahania ciśnienia w oponie,
- Indeks prędkości - nowoczesne SUVy cechują się często wysokimi osiągami. Choć parametr ten nie wydaje się najbardziej istotny, ponieważ w praktycznie każdym modelu opony znacząco przewyższa dopuszczalne prędkości, to warto mieć go jednak na uwadze. Producenci w instrukcjach swoich samochodów często określają minimalny indeks prędkości, jaki musi mieć stosowana w nim opona.
Podsumowanie
Jak widzisz, odpowiedź na pytanie: "czy do SUVów trzeba kupować specjalne opony?” nie jest jednoznaczna. W wielu przypadkach, zwłaszcza jeśli nie jest to największy model auta, zwykłe opony jak najbardziej będą wystarczające i nie ma konieczności kupowania o wiele droższych modeli przeznaczonych ściśle do tego typu aut. Należy jednak bezwzględnie zwrócić uwagę na to, czy parametry wybranego ogumienia spełnią potrzeby tych cięższych i bardziej wymagających pojazdów.
Niezależnie od tego, na jaki wybór się zdecydujesz, pamiętaj że kluczowe dla Twojego bezpieczeństwa jest odpowiednie dopasowanie rozmiaru, indeksów nośności i prędkości czy pakietu wzmocnień do indywidualnych potrzeb użytkownika i samochodu.
Jeżeli jednak chcesz mieć 100% pewności, że wybierasz opony bezpieczne dla swojego SUVa - wybierz coś z bogatej oferty ogumienia stricte dla tego typu pojazdów. Pamiętaj, że nawet jeśli te opony są droższe, to jest to inwestycja we własne bezpieczeństwo. A bezpieczeństwo to “parametr”, na którym naprawdę - nie warto oszczędzać.


